Τρίτη, 13 Μαΐου 2014

Μουσείο της Βέρνης αποκλειστικός κληρονόμος της συλλογής έργων τέχνης του Cornelius Gurlitt


Ένα ελβετικό μουσείο ανακάλυψε την περασμένη εβδομάδα ότι είχε οριστεί ως ο αποκλειστικός κληρονόμος του Cornelius Gurlitt, του απομονωμένου γερμανού ιδιοκτήτη μιας τεράστιας συλλογής αριστουργημάτων, τα οποία ανακαλύφθηκαν τυχαία κατά τη διάρκεια φορολογικού ελέγχου.

Όπως μετέδωσε το Reuters, το Bern Art Museum σχολίασε πως η είδηση «ήρθε ως κεραυνός εν αιθρία», καθώς δεν είχε καμία σχέση με τον Gurlitt, ο οποίος απεβίωσε την περασμένη εβδομάδα, σε ηλικία 81 ετών. Η αξία της συλλογής (την οποία ‘έχτισε’ ο πατέρας του Hildebrand, γνωστός έμπορος τέχνης που φέρεται ότι είχε λάβει εντολή από τους Ναζί να αγοράζει και να πουλάει έργα της αποκαλούμενης "εκφυλισμένης τέχνης" που είχαν κατασχεθεί από μουσεία ή από τους Εβραίους ιδιοκτήτες τους) υπολογίζεται στα 1 δις. ευρώ.

Ο διευθυντής του Kunstmusem Bern, Mathias Frehner, δήλωσε σε ανακοίνωσή του πως ο δικηγόρος του Gurlitt του είπε ότι το μουσείο έχει οριστεί ο «απεριόριστος και αδέσμευτος αποκλειστικός κληρονόμος».

Η απάντηση του μουσείου ήταν επιφυλακτική, δεδομένου ότι ένας απροσδιόριστος ακόμα αριθμός των έργων, που περιλαμβάνουν εκατοντάδες αριστουργήματα του Chagall και του Picasso, είχαν λεηλατηθεί από Ναζί από τους Εβραίους ιδιοκτήτες τους κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

«Το Συμβούλιο των Θεματοφυλάκων και Διευθυντών του Kunstmuseum Bern έχουν εκπλαγεί και είναι υπερ-ευχαριστημένοι, όμως την ίδια ώρα δεν επιθυμούν να αποκρύψουν το γεγονός ότι αυτή το μεγαλοπρεπές κληροδότημα φέρνει μαζί του ένα σημαντικό βάρος ευθύνης και έναν πλούτο δύσκολων και ευαίσθητων ερωτημάτων, και ερωτημάτων συγκεκριμένα νομικής και ηθικής φύσης», σημείωσε ο Frehner.

Ο Gurlitt αποθήκευε κρυφά τα έργα στο διαμέρισμά του στο Μόναχο, καθώς και σε ένα σπίτι κοντά στο Σάλτσμπουργκ στην Αυστρία, πουλώντας κατά καιρούς κάποιο έργο για να χρηματοδοτήσει τον ήσυχο τρόπο ζωής του και την ιατροφαρμακευτική του κάλυψη.

Η οικογένειά του προσποιήθηκε ότι η συλλογή είχε καταστραφεί όταν το σπίτι τους βομβαρδίστηκε στην Δρέσδη κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Παρέμεινε ένα οικογενειακό μυστικό μέχρι το 2012, όταν οι ελεγκτές της εφορίας «έπεσαν» πάνω στα έργα αυτά κατά τη διάρκεια μιας άσχετης έρευνας. Ορισμένοι από τους διεκδικητές εξέφρασαν την οργή τους διότι οι βαυαρικές και γερμανικές αρχές απέκρυψαν το εύρημα αυτό για έναν-ενάμισυ χρόνο, μέχρι που κάποιο περιοδικό δημοσιοποίησε το θέμα, αναγκάζοντάς τους να κάνουν δηλώσεις για το θέμα.

Κάποιοι από τους διεκδικητές ελπίζουν πως, με τον θάνατο του Gurlitt, η έρευνα αναφορικά με την προέλευση της συλλογής θα προχωρήσει με ταχείς ρυθμούς, και δεν θα περιπλέκεται πλέον από την φορολογική έρευνα έναντι του Gurlitt και των ισχυρισμών του ότι περί νόμιμης ιδιοκτησίας.

Πηγή: Reuters
Επιμέλεια: Α.Γ.Φ.






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου