Τρίτη, 14 Ιουλίου 2015

Οι γκαλερί στην Ελλάδα των 60 ευρώ ημερησίως


Στην Ελλάδα των 60 ευρώ την ημέρα, οι γκαλερί σύγχρονης τέχνης προσπαθούν να αντισταθούν στην κρίση και να παράγουν έργο, παρά τις δυσκολίες.

Τα προβλήματα που δημιουργεί στον ελληνικό χώρο της τέχνης η επιβολή του ελέγχου στην κίνηση κεφαλαίων και το κλείσιμο των τραπεζών αναδεικνύει με εκτενές ρεπορτάζ του το Artnet News, που μίλησε με τους ιδιοκτήτες των γκαλερί Καμχή, Ιλεάνας Τούντα, Βάμιαλη και The Breeder.

Οι κ.κ. Καμχή, Τούντα, Βάμιαλη και Βαμβακίδης αναφέρονται στα προβλήματα που έχουν προκαλέσει τα capital controls λέγοντας πως ακόμα και αν υπάρχουν αγοραστές, ο περιορισμός των αναλήψεων στα 60 ευρώ την ημέρα και ο περιορισμός στις μεταφορές χρημάτων στο εξωτερικό καθιστούν σχεδόν αδύνατες τις συναλλαγές. «Ακόμα και αν κατέθεταν χρήματα στον λογαριασμό μας, δεν θα μπορούσαμε να πληρώσουμε τους καλλιτέχνες μας στο εξωτερικό», λέει χαρακτηριστικά η κα. Καμχή.

Λόγω της οικονομικής αστάθειας, οι συλλέκτες τείνουν να επιλέγουν καθιερωμένους διεθνώς καλλιτέχνες, έργα των οποίων θα μπορούσαν να πουλήσουν στη διεθνή αγορά αν παραστεί ανάγκη , σημειώνει.

Η κα Τούντα από την πλευρά της αναφέρει πως έχει μειώσει το ωράριο λειτουργίας της γκαλερί, που πλέον ανοίγει μόνο τις απογευματινές ώρες, ενώ επισημαίνει πως υπάρχει δυσκολία στην πληρωμή των υπαλλήλων.

Η κα Βάμιαλη σημειώνει πως αν και υπάρχουν αναφορές για αύξηση των αγορών πολυτελών αγαθών όπως ρολάγια και τσάντες, δεν υπάρχει παρόμοιο ενδιαφέρον για την τέχνη. Μάλιστα, όπως αναφέρει, η κίνηση στις γκαλερί έχει μειωθεί: «Ο κόσμος έχει άλλες προτεραιότητες και υπάρχει μικρότερο ενδιαφέρον για επισκέψεις σε γκαλερί και εκθέσεις γενικότερα». Όπως επισημαίνει, η γκαλερί της έχει αναγκαστεί να αναβάλει ορισμένα φιλόδοξα πρότζεκτς λόγω της κρίσης.

«Η αγορά τέχνης είναι ουσιαστικά νεκρή αυτή τη στιγμή στην Αθήνα», σχολιάζει ο κ. Βαμβακίδης της γκαλερί The Breeder. «Το κράτος αδυνατεί να χορηγήσει τις τέχνες και οι μεγάλοι ιδιώτες συλλέκτες επιλέγουν να μη στηρίξουν την τοπική αγορά. Έτσι, ως αποτέλεσμα, σχεδόν όλες οι εμπορικές γκαλερί της γενιάς μας έχουν κλείσει τις πόρτες τους». Ο ίδιος κάνει λόγο για προβλήματα που αφορούν κυρίως τον εφοδιασμό, καθώς όλοι θέλουν να πληρωθούν με μετρητά, αλλά τα μετρητά δεν μπορούν να βγουν από τις τράπεζες και οι επιχειρήσεις δεν δέχονται να κάνουν συναλλαγές επί πιστώσει.

Αρκετές γκαλερί δήλωσαν επίσης πως λόγω της κρίσης δεν μπορούν να συμμετέχουν σε φουάρ τέχνης.

Η κρίση, όμως, έχει και τη θετική της πλευρά, καθώς λειτουργεί ως πηγή έμπνευσης για πολλούς καλλιτέχνες και έχει προκαλέσει μια «αναγέννηση» στον χώρο της τέχνης.

Οι καλλιτέχνες «απελευθερώνονται από τις δυνάμεις της αγοράς», σύμφωνα μ ε τον κ. Βαμβακίδη, και για τον λόγο αυτό η Αθήνα έχει γίνει ένας δημιουργικός κόμβος, με μεγάλη δημιουργική ενέργεια και χαμηλό κόστος διαβίωσης.

Και, παρά τις δυσκολίες, η κρίση δεν φαίνεται να οδηγεί στο τέλος του κλάδου των γκαλερί στην Ελλάδα, με πολλές γκαλερί ήδη να ετοιμάζουν τις επόμενες εκθέσεις τους.


Πηγή: Artnet News
Επιμέλεια: Α.Γ.Φ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου