Παρασκευή, 7 Αυγούστου 2015

Πώς επηρεάζει την παγκόσμια αγορά τέχνης η κρίση στην Κίνα


Η "βουτιά" που έκαναν το τελευταίο διάστημα τα κινεζικά χρηματιστήρια εν μέσω ανησυχιών για την ευρωστία της κινεζικής οικονομίας, εγείρει ερωτήματα ως προς το πώς θα επηρεαστεί η παγκόσμια αγορά της τέχνης, στην οποία πρωταγωνιστικό ρόλο παίζουν πλέον οι πλούσιοι κινέζοι συλλέκτες.

Πρόσφατο δημοσίευμα του Artnet News ανέφερε πως η κινεζική αγορά τέχνης είχε καταγράψει μια δραματική πτώση το πρώτο εξάμηνο του 2015. Οι συνολικές πωλήσεις σε Κίνα και Χονγκ Κονγκ έκαναν «βουτιά» 30% στα 1,5 δισ. δολάρια, από 2,2 δισ. δολάρια.

Ορισμένοι ειδήμονες του χώρου της τέχνης εκφράζουν μια συγκρατημένη ανησυχία, δεδομένης της παγκοσμιοποίησης της αγοράς, ωστόσο κάποιοι προειδοποιούν πως η ψυχολογία είναι αυτή που παίζει σημαντικό ρόλο στις αγορές.

Σε πρόσφατο άρθρο του, ο δημοσιογράφος του CNBC Robert Frank, σημειώνει πως τον Μάιο, στην δημοπρασία έργων Ιμπρεσιονιστών της Sotheby’s, τρεις κινέζοι αγοραστές, για τρία μόλις lots, έδωσαν 116 εκατ. δολάρια –από τα συνολικά 368 εκατ. δολάρια που συγκεντρώθηκαν στη δημοπρασία.

Τι θα γίνει αν αφαιρεθεί ένας τόσο σημαντικός παράγοντας από την αγορά; «Νομίζω πως σίγουρα θα υπάρξει επίπτωση», απάντησε στον Frank ο πρώην πρόεδρος της Christie’s στην Ασία, Ken Yen.

Μέχρι τώρα, αυτή η επίπτωση σε μεγάλο βαθμό έχει περιοριστεί στην τοπική αγορά τέχνης της Κίνας, ενώ η κινεζική ζήτηση για Δυτική τέχνη φαίνεται πως σε μεγάλο βαθμό δεν έχει επηρεαστεί, παρά τις αναταράξεις στην αγορά.

Η επικεφαλής του τμήματος παροχής συμβουλών και χρηματοδότησης τέχνης της Citi Private Bank, Suzanne Gyorgy, δήλωσε στο CNBC πως αυτό οφείλεται στο ότι αυτοί οι υπερπλούσιοι που συλλέγουν τέτοια τρόπαια επηρεάζονται λιγότερο από τη μεταβλητότητα στην αγορά. Σημείωσε επίσης πως από τη στιγμή που οι κινέζοι συλλέκτες έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους στα Δυτικά έργα τέχνης, η πτώση στις εγχώριες κινεζικές πωλήσεις δεν σημαίνει απαραίτητα και αδυναμία στις αγορές της Νέας Υόρκης και του Λονδίνου.

Αν και ορισμένοι παρατηρητές κάνουν συγκρίσεις με την άνθιση της αγοράς τέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1980, η οποία κατέρρευσε μαζί με την κατάρρευση της ιαπωνικής αγοράς ακινήτων το 1990, άλλοι σημειώνουν πως η σημερινή αγορά τέχνης είναι πολύ πιο διαφοροποιημένη και έχει μεγαλύτερη διάρκεια. Έτσι, ακόμα και αν κινέζοι συλλέκτες κάνουν κράτει στις δημοπρασίες, το κενό τους θα καλύψουν αγοραστές από τις ΗΠΑ, τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη.

Η Gyorgy πάντως προειδοποιεί πως «η τέχνη δεν είναι μόνο μια χρηματοοικονομική αγορά αλλά και ψυχολογική. Αν μια δημοπρασία δεν πάει καλά, ο κόσμος φοβάται».

Από αυτήν την άποψη, όλα τα βλέμματα θα είναι στραμμένα στις επόμενες δημοπρασίες έργων ιμπρεσιονιστικής, μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης που θα πραγματοποιηθούν τον Οκτώβριο και Νοέμβριο στο Χονγκ Κονγκ και στη Νέα Υόρκη.



Πηγή: Artnet News, CNBC
Επιμέλεια: Α.Γ.Φ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου