Δευτέρα, 10 Αυγούστου 2015

Γιατί χάνουν λεφτά οι γκαλερί


Οι περισσότερες γκαλερί είναι υποκεφαλαιοποιημένες και ανεπαρκείς, και χρειάζονται αλλαγή επιχειρηματικής στρατηγικής προκειμένου να μετατραπούν σε «μηχανές» δημιουργίας κερδοφορίας. Αυτό είναι το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει ο γερμανός επιχειρηματίας και σύμβουλος τέχνης Magnus Resch στο βιβλίο του Management of Art Galleries, η αγγλική έκδοση του οποίου αναμένεται να κυκλοφορήσει σε λίγες εβδομάδες.



«Θα μπορούσα απλώς να πω πως τα νούμερα των εσόδων είναι χάλια, αλλά αντί να είμαι τόσο αρνητικός, προσπαθώ να προσφέρων λύσεις», δήλωσε σε συνέντευξή του στο Bloomberg ο Resch, σημειώνοντας πως οι λύσεις που προτείνει βασίζονται σε ανάλυση που έκανε για τον κλάδο.

Πέρυσι ο Resch διεξήγαγε μια ηλεκτρονική έρευνα σε 8.000 γκαλερί στη Γερμανία, τις ΗΠΑ και τη Βρετανία. Έλαβε απάντηση από περίπου 1.300 άτομα, που του παρείχαν πληροφορίες για τα έσοδά τους, τον αριθμό των υπαλλήλων τους και την τοποθεσία τους.

Τα αποτελέσματα όμως προβληματίζουν έντονα: το 55% των γκαλερί που συμμετείχαν στην έρευνα του Resch δήλωσαν πως τα έσοδά τους είναι λιγότερα από 200.000 ετησίως, ενώ το 30% δήλωσε πως χάνει λεφτά, ενώ το μέσο περιθώριο κέρδους για τις γκαλερί που συμμετείχαν στην έρευνα είναι μόλις 6,5%. Σημειώνεται πως το 93% όσων απάντησαν εκπροσωπούν γκαλερί σύγχρονης τέχνης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε ο Resch, οι βασικοί παράγοντες που εμποδίζουν τις γκαλερί να είναι κερδοφόρες, είναι τα εξής:

-Πολύ υψηλά ενοίκια


Στις ΗΠΑ και στη Γερμανία, το φυσικό κόστος ενός εκθεσιακού χώρου χαρακτηρίζεται ως η μεγαλύτερη δαπάνη για τις γκαλερί (στη Βρετανία είναι το δεύτερο μεγαλύτερο κόστος). Σύμφωνα με τον Resch, «η σχεδόν ομόφωνη και αδιαμφισβήτητη άποψη πως μια κεντρική τοποθεσία σε μια μεγάλη πόλη είναι ζωτικής σημασίας, δεν μπορεί να δικαιολογηθεί με οικονομική λογική». Με άλλα λόγια, οι συλλέκτες θα πάνε εκεί που βρίσκεται η τέχνη και είναι άσκοπη η πληρωμή υπέρογκων ποσών για μια επιθυμητή τοποθεσία.

-Οι καλλιτέχνες βγάζουν υπερβολικά πολλά

Οι γκαλερί σε γενικές γραμμές μοιράζονται 50/50 τα έσοδα από την πώληση έργων με τους καλλιτέχνες. Ο Resch ισχυρίζεται πως, δεδομένου ότι οι γκαλερί συχνά πρέπει να καλύψουν το κόστος για το μάρκετινγκ, την παραγωγή, την αποστολή των παραγγελιών και τα ασφαλιστικά κόστη- θα πρέπει η αναλογία αυτή να είναι πιο κοντά στο 70/30.

-Το προσωπικό των γκαλερί βγάζει υπερβολικά λίγα

Πρόκειται για ένα ενδιαφέρον εύρημα. Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε ο Resch, όσο περισσότερα ξοδεύουν οι γκαλερί για τους μισθούς των υπαλλήλων τους (ποσοστό επί των εσόδων που κατευθύνονται για τους μισθούς των υπαλλήλων έναντι του περιθωρίου κέρδους), τόσο πιο κερδοφόρα γίνεται η γκαλερί. Από μια άποψη, αυτό έχει λογική: όταν μια γκαλερί είναι επιτυχημένη, μπορεί να πληρώσει περισσότερα τους υπαλλήλους. Όμως ο Resch σημειώνει πως ο υψηλότερος μισθός, που συνδέεται με τις επιδόσεις, αποτελεί ένα μεγαλύτερο κίνητρο: όσο πιο πολλά βγάζει ο υπάλληλος για τις καλές του επιδόσεις, τόσο πιο πολύ θέλει να είναι επιτυχημένη η δουλειά του.

-Όλοι πουλάνε το ίδιο πράγμα

Ο Resch σημειώνει πως η πλειονότητα των γκαλερί ανταγωνίζεται για τον ίδιο, μικροσκοπικό κόσμο των συλλεκτών σύγχρονης τέχνης, προτείνοντας οι γκαλερί να διαφοροποιηθούν. Βέβαια, αυτό δεν είναι τόσο εύκολο. Οι συλλέκτες σύγχρονης τέχνης είναι μια μικρή ομάδα, όμως οι συλλέκτες που ενδιαφέρονται για άλλες περιόδους (π.χ. εικονογραφημένα χειρόγραφα του 11ου αιώνα) είναι ακόμα μικρότερη. Και γι’ αυτό όλοι σχεδόν πωλούν διαφοροποιήσεις της ίδιας τέχνης, διίτι αυτό θέλουν να αγοράσουν οι συλλέκτες.

Σύμφωνα με τον Resch, υπάρχουν και άλλα προβληματικά σημεία: οι γκαλερί, όπως υποστηρίζει, κάνουν πολύ κακή δουλειά στο μάρκετινγκ και στο μπράντινγκ, στην επέκταση της βάσης συλλεκτών τους, δεν δραστηριοποιούνται αρκετά την δευτερογενή αγορά, δεν καινοτομούν στα επιχειρηματικά τους μοντέλα με σημαντικό τρόπο.


Πηγή: Bloomberg
Επιμέλεια: Α.Γ.Φ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου