Δευτέρα, 14 Ιουλίου 2014

Αυλαία στις 17 Ιουλίου για το 20ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας


Είκοσι χρόνια συμπληρώνει φέτος το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, το οποίο θα πραγματοποιηθεί από τις 17 έως τις 24 Ιουλίου 2014. Το φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνει έξι παραστάσεις, πολλές δωρεάν παράλληλες εκδηλώσεις σε διάφορα σημεία της πόλης, σημαντικούς ξένους προσκεκλημένους αλλά και πολλά υποσχόμενους έλληνες δημιουργούς.

Το Φεστιβάλ ανοίγει στο Μέγαρο Χορού με το Nederlands Dans Theater 2, το παγκοσμίως διάσημο Θέατρο Χορού της Ολλανδίας, που έρχεται να μας συστήσει την ομάδα των νεότερων χορευτών του, 17 έως 23 ετών, η οποία ιδρύθηκε το 1978.

Στις παραστάσεις του στην Καλαμάτα το Nederlands Dans Theater 2, ισορροπώντας αριστοτεχνικά ανάμεσα στη σύγχρονη ελευθερία και την κλασική εκλέπτυνση, παρουσιάζει τέσσερις χορογραφίες:

Gods and Dogs (2008): Είναι η εκατοστή χορογραφία, ένα από τα αριστουργήματα που δημιούργησε ο ιδιοφυής χορογράφος Γίρζι Κύλιαν για το NDT. Αινιγματική και μυστηριώδης, διερευνά τα δυσδιάκριτα όρια μεταξύ φυσικού και αφύσικου. Βραβεύτηκε ως η πιο Εντυπωσιακή Χορευτική Παραγωγή του 2009.

Shutters Shut (2003): Η Σολ Λεόν και ο Πωλ Λάιτφουτ μεταφράζουν σε ανθρώπινη κίνηση το ποίημα της Γερτρούδης Στάιν «If I told him: A Completed Portrait of Picasso» (1923). Τη σύντομη, ευρηματική χορογραφία, που εμπλέκεται με τη ρυθμολογία του ιδιότυπου ποιήματος, αντί μουσικής συνοδεύει η φωνή της ίδιας της αμερικανίδας συγγραφέως, που απαγγέλλει τους στίχους της.

Subject to Change (2003): Το χορογραφικό δίδυμο Σολ Λεόν (Ισπανία) και Πωλ Λάιτφουτ (Αγγλία) καταθέτουν ένα στοχασμό πάνω στη σωματική φθορά και το θάνατο. Η χορογραφία τιμήθηκε με βραβείο Καλύτερης Χορευτικής Παραγωγής για το 2003.

Cacti (2008, πρεμιέρα 2010): Έργο του συνεργαζόμενου με το NDT 2 σουηδού χορογράφου Αλεξάντερ Έκμαν. Ο μόλις 30 χρονών, πρώην χορευτής του NDT 2, δημιουργεί μια εμπνευσμένη χορογραφία με χιούμορ, συναρπαστική κίνηση, καταιγιστικούς ρυθμούς και υψηλή αισθητική για μεγάλο σύνολο χορευτών, η οποία με τρυφερότητα αναφέρεται στην επιτήδευση που συχνά ενδημεί στο χορό.

Επίσης

- sakınan göze çöp batar, στο Μέγαρο Χορού (18 και 19 Ιουλίου): Το σόλο του Κριστιάν Ριζό, που ερμηνεύει ο τούρκος χορευτής Κερέμ Γκελεμπέκ είναι μια χορευτική σπουδή στην εξορία, εσωτερική και εξωτερική. Το sakınan göze çöp batar (τούρκικη παροιμία που σημαίνει «το μάτι που θα προστατέψεις είναι αυτό που θα πληγωθεί») συνθέτει με μεγάλη απλότητα και εξαιρετική ευαισθησία ποιητικά-εικαστικά επεισόδια από τη διαδρομή ενός μετανάστη.

- Badke, στο Αμφιθέατρο του Κάστρου (19 και 20 Ιουλίου): Εξαιρετικό παράδειγμα συνεργασίας βέλγων και παλαιστινίων καλλιτεχνών: αντλώντας από τον παραδοσιακό χορό dabke της Παλαιστίνης και ενσωματώνοντας ετερογενή στοιχεία όπως η καποέιρα και το χιπ-χοπ, η παράσταση αποτελεί ευτυχή συνένωση πολιτισμικών παραδόσεων διαφορετικών λαών. Το εγχείρημα συνυπογράφουν τρία σημαντικά ονόματα της βελγικής σκηνής: ο Κουν Ωγιουστέινεν, χορογράφος των ballets C de la B, η Χίλντεγαρτ ντε Βέεστ, δραματουργός της ίδιας ομάδας και του Βασιλικού Φλαμανδικού Θεάτρου (KVS) και η Ροζάλμπα Τόρες Γκουερέρο, πρώην χορεύτρια των Rosas (της ομάδας της Αν Τερέζα Ντε Κέερσμακερ) και των ballets C de la B., σε συνεργασία με τους 10 παλαιστίνιους ερμηνευτές του έργου.

- Evaporated Landscapes, στο Μέγαρο Χορού (20 Ιουλίου): Ένας τελείως διαφορετικός χορογραφικός κόσμος, άυλος και άχρονος, ένα σύμπαν καμωμένο από εφήμερα, άπιαστα υλικά –ήχους, φως, φυσαλίδες, αφρό– παρουσιάζεται στη συνέχεια, με το έργο Evaporated Landscapes της δανέζας Μέττε Ίνγκβαρτσεν, η οποία ζει και εργάζεται στις Βρυξέλλες. Η χορογράφος, που παρουσιάζει δουλειά της για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ανατρέπει την παγιωμένη εικόνα γύρω από τη χορογραφία και τη διευρύνει. Τα Evaporated Landscapes είναι το πρώτο από μια σειρά τεσσάρων έργων με τα οποία η χορογράφος αγγίζει τα θέματα των ορίων ανάμεσα στο τεχνητό και το φυσικό και διερευνά τις σχέσεις ανάμεσα στα έμψυχα όντα και τον άψυχο, αλλά γεμάτο ενέργεια, κόσμο που τα περιβάλλει.

- Πλανήτες, στο Μέγαρο Χορού (22 Ιουλίου): Την οδύνη των ξεριζωμένων σωμάτων παρακολουθεί κανείς και στη χορογραφία της Πατρίσιας Απέργη Πλάνητες. Η χορογράφος, που παρουσιάζεται για τρίτη φορά στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με την ομάδα της Αερίτες, εντρυφά και σε αυτή τη δουλειά της στον αστικό λαβύρινθο, δημιουργώντας ένα κοινωνικό σχόλιο γύρω από τους Πλάνητες, τους πολίτες του κόσμου, τους ταξιδιώτες, τους μετανάστες, τους πρόσφυγες, τους «ξένους», τους Άλλους, εμβαθύνοντας στις έννοιες της περιπλάνησης, της αναζήτησης ενός καλύτερου αύριο, της πρόσμιξης, της ανταλλαγής, της ενσωμάτωσης, της ένταξης.

- Πετρόσουπα, στο Αμφιθέατρο του Κάστρου (24 Ιουλίου): Η Πετρόσουπα από κινέζικος λαϊκός μύθος μαγειρεύτηκε σε ένα ευωδιαστό μουσικό παραμύθι από μια συντροφιά παιδιών και μεγάλων: από τον καλαματιανό συνθέτη Στάθη Γυφτάκη και τους μαθητές του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας (τη Συμφωνική Ορχήστρα Νέων, την Παιδική Χορωδία και το Φωνητικό σύνολο «Μελίφωνο») τη Λίλλυ Τριαντάρη και τις λέξεις της, τον χορογράφο Δημήτρη Σωτηρίου και τους sinequanon, την εικαστικό Αιμιλία Μπαντούνα και τα παιδιά του εργαστηρίου της «Μπλε Τελεία». Λέξεις, μουσικές, κούκλες και ερμηνευτές –σε μια παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών 2014– θα πλημμυρίσουν με ζωντάνια και μαγεία τη σκηνή του Αμφιθεάτρου του Κάστρου.

*** Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα των παραστάσεων, των παράλληλων εκδηλώσεων και των σεμιναρίων του φετινού Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

20 χρόνια Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

Το Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας αποτελεί κορυφαία δραστηριότητα του Διεθνούς Κέντρου Χορού της πόλης. Ιδρύθηκε την άνοιξη του 1995 με αντικείμενο την προώθηση της χορευτικής τέχνης και με άξονες την έρευνα, την εκπαίδευση και την καλλιτεχνική δράση και παραγωγή.

Στα είκοσι χρόνια παρουσίας του στα ελληνικά χορευτικά πράγματα και χάρη στην υποστήριξη της τοπικής αρχής κατάφερε να κερδίσει την δική του ξεχωριστή θέση και αναγνώριση στη γεωγραφία των φεστιβάλ του μεσογειακού νότου, στήνοντας γέφυρες με την παγκόσμια χορογραφική δημιουργία.

Ονόματα πολύ σημαντικών δημιουργών, που γράφουν την ίδια την ιστορία του σύγχρονου χορού, εμφανίσθηκαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ενώ ταυτόχρονα φρόντισε για την προβολή και ενίσχυση της ελληνικής δημιουργίας είτε μέσα από την ανάθεση χορογραφικού έργου σε ταλαντούχους δημιουργούς, είτε μέσα από την στήριξη της πειραματικής διάθεσης νέων ομάδων.

Αναπόσπαστο μέρος του Φεστιβάλ αποτελούν τα εκπαιδευτικά σεμινάρια χορού, τα εργαστήρια και οι διαλέξεις που απευθύνονται σε σπουδαστές και επαγγελματίες του χώρου, ενώ στις παράλληλες δραστηριότητες του Φεστιβάλ συμπεριλαμβάνονται οι εκδόσεις και οι παραγωγές video dance.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου