Κυριακή, 27 Ιουλίου 2014

Δικαστική υπόθεση αποκαλύπτει την εκτεταμένη διαφθορά στην αγορά τέχνης

Ο πλαστός πίνακας του Albert Tucker αγοράστηκε προς $86.000
Έως και το 30% των έργων τέχνης που προσφέρονται στην αγορά τέχνης της Αυστραλίας ενδέχεται να είναι πλαστά, όπως προκύπτει από δικαστική διαμάχη που ξεκίνησε στη χώρα.


Η ενάγουσα στην υπόθεση, η δικηγόρος Louise McBride, έχει υποβάλει μήνυση κατά του οίκου δημοπρασιών Christie’s, κατά του εμπόρου κλασσικών αυτοκινήτων και έργων τέχνης Alex Holand, αλλά και κατά της συμβούλου τέχνης Vivienne Sharpe, αναφορικά με την απόκτηση τον Μάιο του 2000 ενός πίνακα που έφερε τον τίτλο Faun and Parrot, και ο οποίος λέγονταν ότι είχε φιλοτεχνηθεί από τον αείμνηστο αυστραλό καλλιτέχνη Albert Tucker

Σύμφωνα με την Syndey Morning Herald, η συγκεκριμένη υπόθεση κρίνεται ασυνήθιστη, διότι στις περισσότερες περιπτώσεις απάτης τέχνης, οι αντίδικοι καταλήγουν σε κάποιον συμβιβασμό πριν η υπόθεση φτάσει στα δικαστήρια, ώστε να αποφύγουν την βλάβη στην φήμη του εμπόρου τέχνης.

Πολλές υποθέσεις δεν φτάνουν στο δικαστήριο, αφού οι ιδιοκτήτες των πλαστών έργων επιλέγουν να «ξαναρίξουν» τον πίνακα στην αγορά. Το 2012, τρεις πλαστοί πίνακες του Whiteleys ήρθαν στην επιφάνεια και ένας αγοραστής κίνησε νομική διαδικασία, όμως η υπόθεση έκλεισε με διακανονισμό με τον οίκο δημοπρασιών πριν φτάσει στο δικαστήριο.

Όμως, η McBride αποφάσισε να μην συμβιβαστεί, όταν ο οίκος δημοπρασιών Sotheby’s, την ενημέρωσε ότι ο πίνακας είναι πιθανότατα πλαστός, όταν προσπάθησε να τον πουλήσει.

Ο νομικός εκπρόσωπος της McBride, υποστήριξε στο δικαστήριο ότι η πελάτις του βασίστηκε στην περιγραφή που περιέχονταν στον κατάλογο του οίκου Christie’s, αλλά και στις συμβουλές της Sharpe, και πλήρωσε 86.000 δολάρια για να αγοράσει τον πίνακα.

Κατά τον ίδιο, τα έργα καλλιτεχνών που έχουν αποβιώσει είναι ιδιαίτερα ευάλωτα στην πλαστογραφία και ορισμένοι πιστεύουν πως το 20%-30% των έργων στη δευτερογενή αγορά είναι πλαστά.

Παράλληλα, η McBride ανακάλυψε ότι ο οίκος Christie’s είχε δυο αντιφατικές προελεύσεις για τον συγκεκριμένο πίνακα, αναφέροντας διαφορετικές γκαλερί ως την πηγή προέλευσης. Η μία πηγή προέλευσης που αναφέρονταν στον κατάλογο, υποστήριζε ότι αγοράστηκε από έναν κ. Ivan O’ Sullivan από την Tolarno Gallery της Μελβούρνης το 1969 και ότι ο πίνακας κληροδοτήθηκε στον γιό του, Barry.

Ο νομικός εκπρόσωπος της McBride ανέφερε επίσης πως ο οίκος δεν έκανε έλεγχο της προέλευσης, ενώ υπάρχουν αμφιβολίες ως προς το αν οποιοσδήποτε ειδικός της Christie’s έλεγξε τον πίνακα πριν τη δημοπρασία.

Λίγο μετά την πώληση στην McBride, ο οίκος Christie’s έλαβε μια διαφορετική εκδοχή για την προέλευση του πίνακα από τον κ. O’Sullivan: ότι αγοράστηκε από την Dominion Galleries στο Σύδνεϋ από τον πατέρα του.

Η Christie’s στη συνέχεια στράφηκε για συμβουλή στους ειδικούς τέχνης του Πανεπιστημίου της Μελβούρνης για τον πίνακα που αγόρασε η McBride, αλλά και για έναν ακόμα πίνακα, καθώς υπήρξαν ανησυχίες ως προς το αν υπήρχαν πολλοί πλαστοί πίνακες του Tucker στην αγορά.

Παρά το γεγονός ότι οι ειδικοί του πανεπιστημίου συμβούλευσαν τον οίκο ότι και τα δυο έργα είναι ύποπτα, η Christie’s προχώρησε στην πώληση και του δεύτερου ύποπτου έργου. Ο οίκος, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της McBride, έχει ήδη επιστρέψει στον αγοραστή του δεύτερου πίνακα, το Australia Club, το ποσό των 69.000 δολαρίων.

Ο άνδρας που έδωσε τον πίνακα στην Christie’s, ήταν ένας έμπορος αυτοκινήτων και συλλέκτης έργων τέχνης, ο Alex Holland, που με τη σειρά του, αγόρασε τον πίνακα από τον χρεοκοπημένο Peter Gant, το όνομα του οποίου εμπλέκονταν σε υποθέσεις πλαστών έργων τέχνης το 1999.

Η Christie’s, σύμφωνα με την αυστραλέζικη εφημερίδα, αναμένεται να υποστηρίξει ότι η McBride δεν είναι η νόμιμη ενάγουσα, αφού ο πίνακας ανήκε στην εταιρεία του συζύγου της, η οποία βρίσκεται σε διαδικασία ρευστοποίησης, και ότι έχει περάσει ο χρόνος παραγραφής του αδικήματος.

Η υπόθεση συνεχίζεται.


Πηγή: The Syndey Morning Herald
Επιμέλεια: Α.Γ.Φ.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου