Παρασκευή, 27 Φεβρουαρίου 2015

4º Ιβηροαμερικανικό Φεστιβάλ Θεατρικών Αναλογίων στο Ινστιτούτο Θερβάντες


Με τη συνεργασία της Πρεσβείας της Ισπανίας και του Teatro Pasión, το Ινστιτούτο Θερβάντες παρουσιάζει για τρίτη φορά, τον Μάρτιο, το Ιβηροαμερικανικό Φεστιβάλ Θεατρικών Αναλογίων, που φέτος έχει θέμα "Φίλοι;".

Σκοπός του Φεστιβάλ είναι να φέρει κοντά στον κόσμο του ελληνικού θεάτρου και στο κοινό, θεατρικά έργα από την Ισπανία και τη Λατινική Αμερική.

Φέτος θα είναι παρόντες στις αναγνώσεις των έργων τους δύο επιφανείς ισπανοί θεατρικοί συγγραφείς, ο Τσουζέπ Μαρία Μιρό και ο Αντόνιο Ταβάρες.

Τα αναλόγια θα γίνουν στα ελληνικά, θα σκηνοθετηθούν από έλληνες σκηνοθέτες και θα παρουσιαστούν από έλληνες ηθοποιούς.

Οι παραστάσεις δίνονται κάθε Δευτέρα του Μαρτίου, στις 6 μ.μ.


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

02.03.2015, 18:00

Nerium Park του Ζουζέπ Μαρία Μιρό. Παρουσία του συγγραφέα. Μετάφραση: Els de Paros. Σκηνοθεσία: Τάσος Ιορδανίδης. Διαβάζουν οι ηθοποιοί: Τάσος Ιορδανίδης, Θάλεια Ματίκα.

Το έργο:
Ο Τζέραρντ και η Μάρτα αγοράζουν το πρώτο διαμέρισμα σε ένα συγκρότημα νεόδμητων κατοικιών, το Nerium Park, στα περίχωρα μιας μεγαλούπολης. Περνάνε οι μήνες αλλά η οικονομική κρίση αποτρέπει άλλους αγοραστές, κι έτσι το Nerium Park μένει άδειο. Το ζευγάρι σιγά σιγά φτάνει στη διάλυση. Το έργο εκτυλίσσεται σε 12 σκηνές, όσοι και οι μήνες ενός έτους, και ο τίτλος του συνδέεται με το επιστημονικό όνομα της πικροδάφνης (στα λατινικά Nerium Oleander), ενός διακοσμητικού τοξικού θάμνου που χρησιμοποιείται ευρέως για τη διακόσμηση των νέων οικισμών και των οδικών αρτηριών.

Zουζέπ Μαρία Μιρό (Βικ, 1977). Είναι απόφοιτος του τμήματος Σκηνοθεσίας και Δραματουργίας του Institut del Teatre (Ινστιτούτο Θεάτρου) της Βαρκελώνης και του τμήματος Δημοσιογραφίας του UAB (Αυτόνομο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης). Έχει γράψει, μεταξύ άλλων, τα έργα Καπνός (Humo), Νέριουμ Παρκ (Nerium Park), Η αρχή του Αρχιμήδη (El principio de Arquímedes), Gang Bang και Η γυναίκα που έχανε όλα τα αεροπλάνα (La mujer que perdía todos los aviones). Έχει βραβευθεί πάνω από δέκα φορές για τα έργα του, ενώ έχει τιμηθεί δύο φορές και με το σπουδαίο Βραβείο Born. Τα έργα του έχουν ανέβει σε αρκετές χώρες, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται η Αργεντινή, το Μεξικό, η Αγγλία, η Ρωσία, η Κροατία και το Πουέρτο Ρίκο, ενώ έχουν διαβαστεί υπό τη μορφή θεατρικού αναλογίου στην Ιταλία, στη Γαλλία (Παρίσι, Νορμανδία, Φεστιβάλ Mousson d’Eté και La Comédie Française) και στη Ρωσία. Επιπλέον, έχει υπογράψει τη δραματουργική επεξεργασία πολλών έργων.

Επίσης, ο Μιρό έχει σκηνοθετήσει δικά του έργα, ενώ έχει διατελέσει βοηθός σκηνοθέτη δίπλα σε ονόματα όπως ο Ξαβιέ Αλμπερτί, ο Ξαβιέ Πουζολράς και η χορογράφος Ζερμάνα Σιβέρα. Από το 2013, είναι μέλος της επιτροπής ανάγνωσης του Εθνικού Θεάτρου της Καταλονίας (TNC).

Στην Ελλάδα, παίζεται στο Θέατρο Αργώ το έργο του Η Αρχή του Αρχιμήδη, που έκανε πρεμιέρα στις 6 Φεβρουαρίου, σε μετάφραση Μαρίας Χατζηεμμανουήλ και σκηνοθεσία Θοδωρή Βουρνά.

09.03.2015. 18:00

Ουσουάια του Αλμπέρτο Κονεχέρο. Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ. Σκηνοθεσία: Πέτρος Νάκος. Διαβάζουν οι ηθοποιοί: Ερασμία Κρητικού, Γιώργος Κροντήρης, Νικόλας Φραγκιαδάκης, Ιωάννα Μυλωνά.

Το έργο: Στην Ουσουάια, την νοτιότερη πόλη του κόσμου, o Ματέο ζει ουσιαστικά κρυμμένος σε ένα μοναχικό σπίτι με τα φαντάσματα ενός τρομερού μυστικού και τα λείψανα ενός απραγματοποίητου έρωτα. Επειδή βρίσκεται στο αρχικό στάδιο της τύφλωσης, αποφασίζει να προσλάβει τη Νίνα, μια νεαρή βοηθό, η οποία φαίνεται επίσης να κρύβει πολλά μυστικά. Αμέσως το σπίτι μετατρέπεται σε ταμπλό ενός παιχνιδιού ταυτοτήτων στο οποίο συγχέονται το παρελθόν με το παρόν, τα θύματα και οι θύτες, η αλήθεια και ο πόθος. Η Ουσουάια είναι ένα γρήγορο θρίλερ για την εμμονή της ενοχής, που εκτυλίσσεται στην κατεχόμενη από τους ναζί Θεσσαλονίκη και στους παγετώνες αυτής της εσχατιάς του κόσμου.

Ο Αλμπέρτο Κονεχέρο (Χαέν, 1978), σπούδασε Σκηνοθεσία και Δραματουργία στην Ανώτατη Βασιλική Σχολή Δραματικής Τέχνης της Μαδρίτης (1996-2000) και συνέχισε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο Complutense της Μαδρίτης, όπου ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή το 2007. Από το 2008, διδάσκει Δραματουργική Γραφή και Διασκευή στην Ανώτατη Σχολή Δραματικής Τέχνης της Καστίγια ι Λεόν. Έχουν εκδοθεί ή/και παρασταθεί πάνω από δέκα έργα του, απ’ τα οποία ξεχωρίζουν: H σκοτεινή πέτρα, στο Εθνικό Θέατρο της Μαδρίτης τον Ιανουάριο του 2015, σε σκηνοθεσία Πάμπλο Μεσσίες, Cliff (Γκρεμός) πρεμιέρα στο Μπουένος Άιρες το 2012 και στη Μαδρίτη το 2014· Ουσουάια, Βραβείο Ricardo López de Aranda 2013 και βραβείο EURODRAM 2014, Sweet home (Αγαμέμνων), πρεμιέρα στο Βαγιαδολίδ το 2013 κά. Έχει γράψει το λιμπρέτο για δύο μιούζικαλ: Συγκάλυψη τώρα! και Versa est. Έχει επίσης μεταφράσει έργα όπως η Ιλιάδα του Ομήρου σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού που ανέβηκε στο Φεστιβάλ της Μέριδα και στο Εθνικό Θέατρο της Μαδρίτης το 2014 και στο Φεστιβάλ Santiago a mil της Χιλής το 2015, και έχει μεταφράσει και επεξεργαστεί δραματουργικά έργα όπως Σαράκι (με αφορμή τον Σιταρόψειρα (Σκαθάρι) του Πλαύτου που ανέβηκε στη Σεβίλλη το 2000)· Μακβέθ και Θύελλα του Ουίλιαμ Σαίξπηρ για τον θίασο Teatro De Fondo κλπ.

16.03.2015, 18:00

Οι τζογαδόροι του Πάου Μιρό. Μετάφραση: Els de Paros. Σκηνοθεσία: Κυριακή Σπανού. Διαβάζουν οι ηθοποιοί: Ντίνος Ποντικόπουλος, Τάσος Αντωνίου.

Το έργο: Σ' ένα παλιό διαμέρισμα, γύρω από ένα τραπέζι, κάτω από το φως μιας λάμπας, τέσσερις άντρες, ένας κουρέας, ένας νεκροθάφτης, ένας ηθοποιός κι ένας καθηγητής μαθηματικών παίζουν πόκερ. Ο καθένας τους έχει τη δική του ιστορία, αλλά και οι τέσσερις μαζί ζουν μια κοινή ιστορία. Αυτό το διαμέρισμα είναι ένα καταφύγιο, όπου όλες οι αποτυχίες είναι αποδεκτές, επιτρεπτές. Η αποτυχία είναι πια ο κανόνας στη ζωή τους, όχι η εξαίρεση. Τα λεφτά έχουν χαθεί, μαζί με οποιαδήποτε πιθανότητα προσωπικής επιτυχίας. Λίγο πριν φτάσουν στον πάτο, τα τέσσερα πρόσωπα αποφασίζουν να ρισκάρουν. Και τότε το παιχνίδι γίνεται επικίνδυνο.

Τιμήθηκε με το Βραβείο Κοινού της Βαρκελώνης για το καλύτερο θεατρικό έργο του 2012.

O Πάου Μιρό γεννήθηκε στη Βαρκελώνη το 1974. Είναι ηθοποιός, θεατρικός συγγραφέας, σεναριογράφος και σκηνοθέτης. Σπούδασε Υποκριτική στο Ινστιτούτο Θεάτρου της Βαρκελώνης (1998) και συμμετείχε ως ηθοποιός σε πολλές θεατρικές παραστάσεις. Ίδρυσε τη θεατρική ομάδα Menudos και έχει ανεβάσει ως ηθοποιός και σκηνοθέτης τα έργα La poesia dels assassins (Η ποίηση των δολοφόνων) (Teatre Malic, 2000), Una habitació a l’Antàrtida (Ένα δωμάτιο στην Ανταρκτική) (Teatre Malic, 2002), Paraigües elèctrics (Ηλεκτρικές ομπρέλες) (Sala Trono Villegas, Tarragona, 2003) και Happy hour (Teatre Lliure, 2004), καθώς και μια εκδοχή τού Θείου Βάνια τού Τσέχοφ. Το 2004, ανέβηκε στη Sala Beckett το Βρέχει στη Βαρκελώνη, έργο που έμελλε να τον καταξιώσει τόσο στη χώρα του όσο και στο εξωτερικό, αφού μεταφράστηκε σε οκτώ γλώσσες και ανέβηκε σε πολλές και σημαντικές θεατρικές αίθουσες του κόσμου, μεταξύ των οποίων και στο Piccolo Teatro di Milano. Στα ελληνικά, το έργο έχει μεταφραστεί από την ομάδα μετάφρασης καταλανικού θεάτρου Els de Paros (Καλοκαίρι 2011). Το 2006, παρουσιάστηκαν δύο ακόμα έργα του, τα Bales i ombres (Σφαίρες και σκιές) και Somriure d’elefant (Χαμόγελο ελέφαντα), σε σκηνοθεσία τού ίδιου τού συγγραφέα. Τη σαιζόν 2008-2009, ολοκλήρωσε τη “ζωολογική” τριλογία του, αποτελούμενη από τα έργα Búfals (Βουβάλια), Lleons (Λιοντάρια) και Girafes (Καμηλοπαρδάλεις), τα δύο πρώτα εκ των οποίων ανέβηκαν στο σημαντικό Φεστιβάλ Temporada Alta de Girona (2008) και στο Εθνικό Θέατρο της Καταλονίας (2009) αντίστοιχα.

Το 2011, έγραψε το έργο Οι τζογαδόροι, το οποίο από τη στιγμή που παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Temporada Alta της καταλανικής πόλης Τζιρόνα, το καλοκαίρι του ίδιου έτους, διαγράφει μια άκρως πετυχημένη πορεία. Το έργο έχει μεταφραστεί στην ιταλική και την ελληνική γλώσσα.

23.03.2015, 18:00

Foxtrot του Πέρα Ριέρα
(παγκόσμια πρώτη ανάγνωση). Μετάφραση: Δημήτρης Ψαρράς, Μαρία Χατζηεμμανουήλ. Σκηνοθεσία: Θοδωρής Βουρνάς. Διαβάζουν οι ηθοποιοί: Λάζαρος Βασιλείου, Γεωργία Λαγού, Νατάσα Μήττα, Παναγιώτης Νάτσης.

Το έργο: Πέντε συνεταίροι γύρω στα 40 δουλεύουν μαζί σε μια επιχείρηση. Η αποκάλυψη μιας υπεξαίρεσης θα φέρει αντιμέτωπο τον καθένα από αυτούς με όλους τους άλλους που τον θεωρούν ύποπτο. Ένας από όλους τους προσπάθησε να καταστρέψειι την εταιρεία στην οποία εργάζονται, μια εταιρεία που όλοι μαζί είχαν καταφέρει να μετατρέψουν σε μια επιχείρηση υγιή και προσοδοφόρα. Ποιος είναι ο ένοχος; Σε πολύ λίγο χρόνο πρέπει να ανακαλύψουν τον υπεύθυνο της απάτης, θέτοντας όμως σε κίνδυνο όσα τους κρατούσαν ενωμένους τόσα χρόνια: τον σεβασμό και την εμπιστοσύνη. Στο Φόξτροτ οι πρωταγωνιστές του θα δουν τη φιλία τους να δοκιμάζεται "δια πυρός και σιδήρου". Ο ένοχος τελικά θα αποκαλυφθεί, αλλά τίποτα δε θα είναι πια όπως πρώτα...

Ο Πέρα Ριέρα γεννήθηκε το 1974 στο Κανέτ ντε Μαρ, κοντά στη Βαρκελώνη. Σπούδασε Δραματουργία και Σκηνοθεσία Θεάτρου στο Ινστιτούτο Θεάτρου της Βαρκελώνης, και Ιστορία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης, απ’ όπου απέκτησε μεταπτυχιακό τίτλο στις Θεατρικές Σπουδές. Είναι καθηγητής Θεωρίας του Θεάτρου και της Δραματουργίας στο Ινστιτούτο Θεάτρου της Βαρκελώνης, και Θεατρικής γραφής στον κύκλο σεμιναρίων της Sala Beckett της Βαρκελώνης. Συνδυάζει τη διδασκαλία με τη θεατρική γραφή και τη συγγραφή τηλεοπτικών σεναρίων. Είναι μέλος της συντακτικής ομάδας των θεατρικών περιοδικών Pausa και Estudis Escènics. Έχει επιμεληθεί τη δραματουργία διαφόρων παραγωγών με έργα των F. Dürrenmatt, J. C. Carrière, F. Von Suppé, G. Bizet και B. Brecht. Έχει γράψει τα θεατρικά έργα: Lluny de Nuuk (Μακριά απ’ το Νουκ) (Εθνικό Θέατρο της Καταλονίας· Βραβείο Κριτικής Serra d’Or 2011)· Casa Calores (Οικία Καλόρες) (Sala Beckett της Βαρκελώνης)· El factor Luxemburg (Ο παράγοντας Luxemburg) (Teatre Lliure της Βαρκελώνης)· Desclassificats (Sala Villaroel της Βαρκελώνης) και Foxtrot. Έχει γράψει επίσης το εγχειρίδιο των παραστατικών τεχνών Fem teatre (Κάνουμε θέατρο) (Εκδόσεις La Galera). Το 2013 έγραψε και σκηνοθέτησε για την Κεντρική Αίθουσα του Εθνικού Θεάτρου της Καταλονίας το έργο Βαρκελώνη που γνώρισε τεράστια επιτυχία και τιμήθηκε με το Βραβείο MAX καλύτερου θεατρικού έργου το 2014.

30.03.2015, 18:00

Book crossing του Αντόνιο Ταμπάρες.
Παγκόσμια πρώτη ανάγνωση παρουσία του συγγραφέα. Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ. Σκηνοθεσία: Ευδόκιμος Τσολακίδης.

Διαβάζουν οι ηθοποιοί: Έλενα Ουσταμπασίδου, Ελένη Λόντου, Κωνσταντίνος Αδραχτάς, Αυγή Παπαδοπούλου, Ισαβέλλα Αλαμάνου, Βίκυ Πολυχνιάτου, Δήμητρα Τσίντζα, Ιουλία Μάκκα, Ιωάννα Κουτσιάλη, Κλέλια Μαμουνάκη, Μέμος Κοέν, Ειρήνη Ντουλάκη, Εύη Γεωργούλη, Σοφία Πολυχρονοπούλου, Σοφία Πριαγγέλου, Γιώργος Καββούρης, Εβίνα Αλατά, Αναστασία Ρούσσου, Βασίλης Παπαστάθης.

Το έργο: Τρεις γυναίκες, η Μαριάνα (φύλακας σε μουσείο), η Πατρίσια (συγγραφέας ροζ μυθιστορημάτων) και η Κρις, βρίσκουν διαδοχικά, μέσω του συστήματος δωρεάν ανταλλαγής βιβλίων, το μυθιστόρημα του Λ. Τολστόι Άννα Καρένινα. Το βιβλίο αλλάζει τη ζωή και των τριών τους, τις προσωπικές τους σχέσεις αλλά και τη γενικότερη φιλοσοφία τους για τη ζωή και τον έρωτα, με έναν συναρπαστικό τρόπο. Οι ήρωες του βιβλίου του Τολστόι, η Άννα, ο Βρόνσκι, ο Λιέβιν, ακόμα και ο ίδιος ο Τολστόι, βγαίνουν από το βιβλίο και επηρεάζουν αποφασιστικά, και πολλές φορές με χιούμορ, τις εξελίξεις στη ζωή της Μαριάνας, την οποία ο Ταμπάρες "ταυτίζει" με την Καρένινα, χωρίς να της επιφυλάσσει όμως το ίδιο τραγικό τέλος.

O Αντόνιο Ταμπάρες γεννήθηκε το 1973 στα Κανάρια Νησιά, όπου και μένει, είναι δημοσιογράφος και συγγραφέας των έργων Κουαρτέτο για το τέλος του χρόνου, Κανάρια, Μια ώρα στη ζωή του Στέφαν Τσβάιχ και άλλων, για τα οποία έχει βραβευτεί εντός της Ισπανίας. Η πρεμιέρα του έργου Η κορυφή του παγόβουνου τον Φεβρουάριο του 2014 στο Teatro de la Abadía, ένα από τα σημαντικότερα θέατρα της Μαδρίτης, σε σκηνοθεσία του Σέρτζι Μπελμπέλ, τον τοποθετεί ανάμεσα στις σημαντικές φωνές της σύγχρονης ισπανικής δραματουργίας. Το έργο του Book crossing παρουσιάζεται σε παγκόσμια πρώτη στο Ινστιτούτο Θερβάντες της Αθήνας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου