Κυριακή, 8 Φεβρουαρίου 2015

Ξέπλυμα χρήματος, χειραγώγηση τιμών και συμπαιγνίες στον λαμπερό κόσμο της τέχνης

Francis Bacon, Το έργο "Three Studies of Lucian Freud" του Francis Bacon πωλήθηκε προς 142,4 εκατ. από τον οίκο Christie's

Η παγκόσμια αγορά τέχνης, που υπολογίζεται σήμερα στα 70 δισ. ευρώ, είναι ευάλωτη στο ξέπλυμα μαύρου χρήματος και σε άλλα οικονομικά εγκλήματα, σύμφωνα με ειδικούς και οικονομολόγους.

Το θέμα, σύμφωνα με το Artnews Net, βρέθηκε στο επίκεντρο του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ στο Νταβός, όπου, εκτός των γνωστών κροίσων και επιχειρηματιών, παρέστησαν σημαντικοί συλλέκτες και έμποροι τέχνης, εργαζόμενοι σε μουσεία και οικονομολόγοι, και μίλησαν για την τέχνη ως έναν αναπτυσσόμενο τομέα των χρηματαγορών.

Πρόκειται για «φούσκα»; Και πως επηρεάζει την συλλογή τέχνης, τις φουάρ τέχνης και τα μουσεία;

«Οποιοσδήποτε μπορεί να μπει σε μια γκαλερί και να δώσει μισό εκατομμύριο δολάρια, και κανένας δεν πρόκειται να κάνει ερωτήσεις», σημειώνει ο οικονομολόγος Νουριέλ Ρουμπίνι, γνωστός και ως Dr. Doom, ο οποίος εκφράζει ανησυχία ότι η χειραγώγηση τιμών, το ξέπλυμα χρήματος και οι συμπαιγνίες των οίκων δημοπρασιών, ενδέχεται να διαφθείρουν την αγορά τέχνης.

Καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι επενδύουν στην τέχνη, δημιουργώντας μια αυξανόμενη ζήτηση για έργα τέχνης ως χρηματοοικονομικά assets, αλλάζει άρδην ο τρόπος με τον οποίον λειτουργεί ο κόσμος της τέχνης.

«Υπήρξαν τεράστιες αλλαγές στην οικολογία του κόσμου της τέχνης τα τελευταία 20 χρόνια», επισημαίνει ο αρθρογράφος των Financial Times Peter Aspden. «Όταν ανακάλυψα τον κόσμο της τέχνης, στα 17 μου, δεν υπήρχε η αίσθηση του γκλάμουρ, της δημοφιλίας ή των χρημάτων».

Με τους οίκους δημοπρασιών να καταγράφουν πωλήσεις ρεκόρ, ο κόσμος έχει συνηθίσει να βλέπει ποσά που κάποτε ήταν αδιανόητα υψηλά. Σε συνδυασμό με την έλλειψη νομοθεσίας, η εκτίναξη των τιμών καθιστά την αγορά τέχνης πρόσφορο έδαφος για κατάχρηση, τονίζει ο Roubini. «Είτε μας αρέσει είτε όχι, η τέχνη χρησιμοποιείται για φοροαποφυγή και φοροδιαφυγή».

Τις αλλαγές στον τρόπο με τον οποίον συλλέγονται τα έργα τέχνης επισημαίνει η συλέκτης τέχνης Patrizia Sandretto Re Rebaudengo. Όπως αναφέρει, όταν ξεκίνησε να αγοράζει έργα τέχνης, το 1992, «κανένας δεν μιλούσε για την αγορά τέχνης». Τώρα, διάφοροι αγοράζουν έργα με την ελπίδα ότι θα τα πουλήσουν στο κοντινό μέλλον και θα βγάλουν μεγάλο κέρδος. Για την Rebaudengo, μια ισχυρή αγορά για τους νέους και μη δοκιμασμένους καλλιτέχνης μπορεί να οδηγήσει στο να δοθεί αξία στην ποσότητα και όχι στην ποιότητα.

Οι ανερχόμενοι καλλιτέχνες δεν είναι οι μόνοι που κινδυνεύουν από τις σημερινές πρακτικές στον κόσμο της τέχνης. Ο Martin Roth, διευθυντής του Victoria and Albert Museum του Λονδίνου, επικαλείται τον μικρό ετήσιο προϋπολογισμό των 300.000 στερλινών ως τον λόγο για τον οποίον γα μουσεία δεν μπορούν πλέον να ανταγωνίζονται στις δημοπρασίες των οίκων δημοπρασιών.

Πηγή: Artnews Net
Επιμέλεια: Α.Γ.Φ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου