Κυριακή, 21 Ιουνίου 2015

Η κρίση στην Ελλάδα θρέφει την Τέχνη!


Τα μέτρα λιτότητας έχουν πλήξει μεν τους Έλληνες, έχουν ωφελήσει όμως τους καλλιτέχνες. Τα ενοίκια για στούντιο είναι σημαντικά χαμηλότερα απ’ότι σε άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, ενώ η πολιτική και οικονομική αναταραχή έχουν μετατραπεί σε καλλιτεχνική «τροφή», που προσελκύει όλο και μεγαλύτερο κοινό. Εν μέσω της κρίσης, καλλιτέχνες, επιμελητές, κριτικοί και μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί ανακαλύπτουν πως η σύγχρονη τέχνη «λάμπει» σε μια πόλη που είναι γνωστή ως επίκεντρο του αρχαίου κόσμου, γράφουν οι New York Times.

Σύμφωνα με το άρθρο της αμερικανικής εφημερίδας, δεν είναι λίγοι οι καλλιτέχνες που ενώ σκέφτονταν να φύγουν στο εξωτερικό όταν κορυφώνονταν η κρίση, τελικά αποφάσισαν να μείνουν στην Ελλάδα.

Η επιμελήτρια και κριτικός τέχνης Ηλιάνα Φωκιανάκη λέει πως «κατάλαβα ότι θα ήταν πιο χρήσιμο να έχω μια καλλιτεχνική πλατφόρμα σε μια πόλη όπως η Αθήνα, απ’ ότι σε κάποια άλλη ευρωπαϊκή πόλη». Η κ. Φωκιανάκη δημιούργησε το 2013 την μη κερδοσκοπική γκαλερί State of Concept, η οποία έχει στόχο αφ’ ενός να παρουσιάσει καλλιτέχνες μέσω ατομικών εκθέσεων και αφ’ ετέρου να παράσχει στους νέους απόφοιτους συμβουλές.

Όμως, δεδομένης της έλλειψης κρατικής χρηματοδότησης στις τέχνες, το εντυπωσιακό δεν είναι ποιος τελικά έμεινε στη χώρα, αλλά ποιοι έρχονται, σχολιάζουν οι New York Times.

Στο Snehta Residency οι αιτήσεις για τα διμηνιαία ερευνητικά προγράμματα φιλοξενίας για καλλιτέχνες που συμμετέχουν σε αθηνοκεντρικά έργα, έχουν τριπλασιαστεί από το 2012, όταν ξεκίνησε το πρόγραμμα, όπως αναφέρει ο ιδρυτής και διευθυντής του, Αύγουστος Βεϊνόγλου. Άλλοι καλλιτέχνες έχουν μετακομίσει στην Αθήνα μέσω του δημοφιλούς Kappatos Athens Art Residency και διάφορα άλλα προγράμματα φιλοξενίας και ανταλλαγής.

Η Ειρήνη Μπαχλιτζανάκη μετακόμισε στο Λονδίνο για σπουδές στην τέχνη, όμως επέστρεψε στην Αθήνα το 2011 παρά την οικονομική κρίση. «Με ενδιέφερε να δω αν θα ήταν δυνατόν να ζήσω εδώ και να εργαστώ ως ασκούμενη καλλιτέχνις», εξήγησε η κ. Μπαχλιτζανάκη, η οποία πρόκειται να παρουσιάσει την πρώτη ατομική της έκθεση, με τίτλο Emergent Qualities τον Σεπτέμβριο στην Γκαλερί Elika, έναν από τους νεότερους χώρους σύγχρονης τέχνης. «Ίσως το πιο ενδιαφέρον είναι η κοινότητα που αναπτύσσεται γύρω από διαφορετικά μοντέλα. Είναι πολύ ζωντανή και το επίπεδο της εργασίας είναι πολύ καλό».

Εν τω μεταξύ, η σύγχρονη τέχνη βρίσκεται στο επίκεντρο του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, που πραγματοποιείται ως τις 31 Αυγούστου. Ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός ΝΕΟΝ, που ιδρύθηκε από τον μεγάλο συλλέκτη Δημήτρη Δασκαλόπουλο και ο οποίος επικεντρώνεται στην σύγχρονη κουλτούρα της Ελλάδας, πραγματοποιεί ως τις 24 Ιουλίου έκθεση με τίτλο Renaissance Stories, στην οποία πέντε καλλιτέχνες παράγουν έργα εμπνευσμένα από μια διάσημη εγκατάσταση του Βλάση Κανιάρη.

Εν τω μεταξύ, το ΝΕΟΝ, σε συνεργασία με την Whitechapel Gallery του Λονδίνου, φέρνει μαζί 25 Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες για να εξερευνήσουν τον μύθο, το δράμα, την μεταμόρφωση και την βιοηθική μέσω εξωτερικών art projects στην Γαλλική Σχολή Αθηνών, μέχρι τις 26 Ιουλίου.

Μια άλλη «μίξη» ιστορίας και σύγχρονης τέχνης είναι η έκθεση των φιναλίστ των βραβείων ΔΕΣΤΕ, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, καθώς και η έκθεση ζωγραφικής και γλυπτικής της πρώην τραγουδίστριας των Sonic Youth, Kim Gordon, στο Μουσείο Μπενάκη μέχρι τις 30 Αυγούστου.

Πολλές από αυτές τις εκδηλώσεις καλύπτουν το κενό που άφησε η απουσία του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, το οποίο έχει περάσει πάνω από μια δεκαετία ανακαίνισης και αλλαγών αλλά δεν αναμένεται να ανοίξει πριν το τέλος του έτους.

Όμως, αν και η αθηναϊκή καλλιτεχνική σκηνή ανθίζει εσωτερικά, οι καλλιτένχνες λένε πως η διεθνής αναγνώριση και οι επενδύσεις είναι βασικά για την συνεχιζόμενη ανάπτυξή της.

Μια μεγάλη ευκαιρία για έκθεση είναι η Documenta, η παγκοσμίως γνωστή έκθεση μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης, η οποία λαμβάνει χώρα κάθε πέντε χρόνια στο Kassel της Γερμανίας, όμως φέτος για πρώτη φορά θα φιλοξενηθεί και στην Αθήνα (από τις 8 Απριλίου 2017 στην Αθήνα και από τις 10 Ιουνίου στο Kassel). Σύμφωνα με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της έκθεσης, Adam Szymczyk, η επιλογή της Αθήνας εν μέσω εντεινόμενης οικονομικής και πολιτικής κρίσης, ήταν εσκεμμένη, καθώς «η Αθήνα φαίνεται να είναι ο τόπος που συναντιώνται οι αντιφάσεις: ‘το λίκνο του πολιτισμού’ επηρεάζεται από την κρίση και το χρέος, οι πολίτες της υφίστανται μια συνεχή αβεβαιότητα για το μέλλον τους».


Πηγή: New York Times
Επιμέλεια: Α.Γ.Φ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου