Παρασκευή, 5 Ιουνίου 2015

Πρωτοβουλίες για την προσέλκυση ξένων κινηματογραφικών παραγωγών στην Ελλάδα


Φορολογικές ελαφρύνσεις, αλλαγές στον τρόπο αδειοδότησης κινηματογραφικών παραγωγών αλλά και στον τρόπο χρηματοδότησης, είναι ορισμένα από τα μέτρα που μελετά η κυβέρνηση προκειμένου να προσελκύσει ξένες κινηματογραφικές παραγωγές στην Ελλάδα αλλά και να ενισχύσει τις ελληνικές παραγωγές στο εξωτερικό.

Τις πρωτοβουλίες για την προσέλκυση ξένων κινηματογραφικών παραγωγών στη χώρα μας εξήγγειλε χθες ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού κ. Νίκος Ξυδάκης, καλωσορίζοντας τα μέλη του νέου Διοικητικού Συμβουλίου του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.

«Πρέπει να συγχρονίσουμε το βήμα μας- και στον κινηματογράφο. Και πολύ σύντομα θα το κάνουμε», είπε ο αναπληρωτής υπουργός.

«Μέχρι τώρα δεν υπήρχε καθεστώς φορολογικών ελαφρύνσεων, ενώ αντίθετα υπήρχε δυστοκία από την πλευρά των δημοσίων δομών όσον αφορά τις διευκολύνσεις που χρειάζεται μια κινηματογραφική παραγωγή», τόνισε, συμπληρώνοντας ότι «το Υπουργείο Πολιτισμού εισηγήθηκε και το Υπουργείο Οικονομικών συμφώνησε ώστε πολύ σύντομα να θεσμοθετηθούν φορολογικές ελαφρύνσεις για τις ξένες κινηματογραφικές παραγωγές, που θα αφορούν επιστροφή φόρου με μετρητά ή με μεταβιβάσιμο πιστωτικό φόρο. Σε γειτονικές μας χώρες όπως η Μάλτα, η Κροατία και η Βουλγαρία φιλοξενούνται περί τις 40- 50 κινηματογραφικές παραγωγές ετησίως διότι προβλέπουν επιστροφή φόρου 25- 30 %. Το ελληνικό κράτος πρέπει να προσαρμοστεί σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό». Όπως υπογράμμισε, τα οφέλη θα είναι πολλά για την οικονομία, για τον τουρισμό, για την ελληνική κινηματογραφική κοινότητα.

Παράλληλα μελετάται η μεταφορά στις κατά τόπους εφορείες της αρμοδιότητας του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου να αδειοδοτεί τα γυρίσματα των εν λόγω παραγωγών σε αρχαιολογικούς χώρους. «Έχουμε πλήθος αιτήσεων κάθε χρόνο για κινηματογραφικά γυρίσματα που αφορούν από προϊστορικούς οικισμούς έως βυζαντινά κάστρα», δήλωσε ο κ. Ξυδάκης. «Με τον τρόπο αυτό θα προχωρούν ταχύτερα οι άδειες, υπό την προϋπόθεση, βεβαίως, ότι θα διασφαλίζεται το εκάστοτε μνημείο με την παρακολούθηση των γυρισμάτων από αρχαιολόγους και φύλακες. Σε ειδικές περιπτώσεις το αίτημα θα παραπέμπεται στο ΚΑΣ.

Το Film Commission, μια εθνική επιτροπή για τη διευκόλυνση των κινηματογραφήσεων, μπορεί να λειτουργήσει ως κόμβος υποδοχής αυτών των παραγωγών, είπε ο υπουργός, ενώ ο Πρόεδρος του ΔΣ του ΕΚΚ κ. Αλέξης Γρίβας εστίασε με τη σειρά του στην ενίσχυση των ελληνικών παραγωγών στο εξωτερικό. Μίλησε για νέο, πιο ευέλικτο πλάνο χρηματοδοτήσεων, για έμφαση στο σενάριο, για την ανάγκη νέου οργανογράμματος, για την ανάγκη να τηρηθεί απ’ όλα τα κανάλια η παραχώρηση του ποσοστού του 1,5% υπέρ της κινηματογραφίας, για την πρόθεση του ΕΚΚ να αναζητήσει και άλλες πηγές χρηματοδότησης πέραν της κρατικής επιχορήγησης.

«Ο ελληνικός κινηματογράφος στο εξωτερικό δεν αντιμετωπίζεται πλέον σα φτωχός συγγενής. Δικό μας μέλημα είναι να δούμε πώς μπορούν τα βραβεία και οι διακρίσεις στα φεστιβάλ να μεταφραστούν σε εμπορική ώθηση. Πέρυσι υπογράφηκε μια σημαντική συμφωνία με το Γαλλικό Κέντρο Κινηματογράφου και ελπίζουμε ότι θα έχουμε συνέχεια» είπε ο κ. Γρίβας. Ενώ αναφερόμενος στην εκκρεμότητα του Γενικού Διευθυντή, πρόσθεσε: «Έχουμε προκηρύξει τη θέση και προχωρούμε με τις συνεντεύξεις. Μόλις επιλεγεί ο νέος Γενικός Διευθυντής όλα θα προχωρήσουν πιο γρήγορα, δεδομένης και της ακινησίας την οποία είχε υποστεί το ΕΚΚ, εξ αιτίας του προηγούμενου ΔΣ».

«Θα ζητήσουμε να πραγματοποιηθεί διαχειριστικός έλεγχος για να δούμε πώς το ΕΚΚ έφτασε έως εδώ», πρόσθεσε η Αντιπρόεδρος του ΔΣ κυρία Εύα Στεφανή τονίζοντας ότι η νέα διοίκηση επιμένει στη διαφάνεια και στη συντόμευση των διαδικασιών, ενώ προτίθεται να δώσει έμφαση στους τομείς της εκπαίδευσης, του σεναρίου, της αποκέντρωσης και της σχέσης του κινηματογράφου με άλλες τέχνες.

Αξίζει να σημειωθεί πως το ζήτημα της αλλαγής στρατηγικής στον τομέα των κινηματογραφικών παραγωγών είναι θέμα που συζητάται εδώ και αρκετό καιρό, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που ξένοι παράγοντες έχουν σχολιάσει πως θα μπορούσαν να γίνουν παραγωγές στην Ελλάδα, όμως το καθεστώς και το κόστος είναι απαγορευτικό.

Σε ειδική μελέτη του ΙΟΒΕ γίνονταν εκτεταμένη αναφορά τόσο στις παθογένειες όσο και στις πιθανές λύσεις, ενώ και η Τράπεζα της Ελλάδος στην ετήσια έκθεσή της έκανε ειδική αναφορά στο θέμα των παραγωγών.

Το ΙΟΒΕ σημείωνε πως η απλοποίηση και προτυποποίηση των διαδικασιών έκδοσης των απαιτούμενων αδειών για τη διεξαγωγή γυρισμάτων πρέπει να αποτελεί πρώτη προτεραιότητα σε αυτήν την προσπάθεια.

Ανέφερε επίσης πως ιδιαίτερα σημαντικός μπορεί να είναι ο ρόλος ενός γραφείου εξυπηρέτησης (Film Commission) που να λειτουργεί συντονιστικά και να διευκολύνει τους ενδιαφερόμενους.

Παράλληλα, η ύπαρξη αρχείου (π.χ. φωτογραφικό υλικό, ειδικές μελέτες / εκδόσεις, στατιστικά) και πληροφοριών για την καλύτερη δυνατή ενημέρωση των ξένων κινηματογραφιστών, η δυνατότητα έκδοσης αδειών λήψης σκηνών, η έκδοση ενιαίου κοστολογίου, είναι αρμοδιότητες που θα μπορούσαν να διευκολύνουν τον προσδιορισμό του κόστους παραγωγής για τα γυρίσματα που θα πραγματοποιηθούν στη χώρα μας, μειώνοντας την αβεβαιότητα που αντιμετωπίζει μια κινηματογραφική παραγωγή.

Στην προσέλκυση ξένων κινηματογραφικών ταινιών θα μπορούσε να συμβάλει επίσης η ισχυροποίηση του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, όπως και άλλων μικρότερης εμβέλειας διοργανώσεων (π.χ. Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας).

Όπως ανέφερε το ΙΟΒΕ, εκτός όμως από τις γραφειοκρατικού τύπου διευκολύνσεις, το ενδιαφέρον θα πρέπει να επικεντρωθεί και στη δυνατότητα παροχής οικονομικών κινήτρων. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να εξεταστεί το ενδεχόμενο απαλλαγής ή άμεσης επιστροφής ΦΠΑ σε έξοδα που γίνονται στην Ελλάδα από διεθνείς παραγωγές, αυξημένες φορολογικές εκπτώσεις όταν η παραγωγή θεωρείται ότι συμβάλλει στην προβολή της χώρας ή πρόκειται να απασχολήσει μεγάλο μέρος ελλήνων καλλιτεχνών και συντελεστών, επιδοτήσεις σε συγκεκριμένα είδη ταινιών που προβάλλουν την Ελλάδα και τον ελληνικό πολιτισμό, κ.α.

Εξάλλου, στην έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος αναφέρονταν ότι η ενίσχυση της «έξυπνης» οικονομία, στην οποία περιλαμβάνονται οι τομείς του πολιτισμού και της δημιουργίας, μπορεί να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία.

Σύμφωνα με την ΤτΕ, θα ήταν χρήσιμη η υιοθέτηση σε κεντρικό επίπεδο μιας ολιστικής θεώρησης του τομέα του πολιτισμού και η χάραξη ενιαίας και ολοκληρωμένης αναπτυξιακής στρατηγικής, η οποία θα μπορούσε να περιλαμβάνει –μεταξύ άλλων- αναθεώρηση του πλαισίου φορολογικής μεταχείρισης, δημιουργία μητρώου δημιουργών, δημιουργία φυσικών χώρων παραγωγής και έκθεσης, ενίσχυση και εκσυγχρονισμό της υφιστάμενης νομοθεσίας για την προστασία των δημιουργικών δραστηριοτήτων, άρση του περιοριστικού πλαισίου για την ανάπτυξη διεθνών συμπράξεων-συμπαραγωγών, κ.α.


Α.Γ.Φ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου