Παρασκευή, 6 Νοεμβρίου 2015

Έως 28/2 η έκθεση "Πάμπλο Πικάσο-Ζαν Κοκτώ: Οι καινοτόμοι του μοντερνισμού" στο Ίδρυμα Θεοχαράκη


Περισσότερα από 190 αντιπροσωπευτικά έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, κεραμικής, σχεδίων και καλλιτεχνικών εκδόσεων των πρωτοπόρων καλλιτεχνών Πάμπλο Πικάσο και Ζαν Κοκτώ παρουσιάζονται στην έκθεση με τίτλο «Πάμπλο Πικάσο-Ζαν Κοκτώ: Οι κανοτόμοι του Μοντερνισμού», που εγκαινιάστηκε την Τετάρτη στο Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη, σε συνεργασία με το Μουσείο Picasso της Γερμανίας και τη Συλλογή Γιάννη Κονταξόπουλου.

Η έκθεση, που αναδεικνύει τη μεγάλη προσφορά των δυο καλλιτεχνών στην εδραίωση του μοντερνισμού, περιλαμβάνει έργα του Πικάσο από τις συλλογές του Kunstmuseum Pablo Picasso Münster ενώ τα έργα του Κοκτώ προέρχονται από τη συλλογή του Γιάννη Κονταξόπουλου.

"Είναι μια πολύ σημαντική στιγμή για τον τόπο, σήμερα ιδιαίτερα, το ότι καταφέρνει το Ίδρυμα να κάνει αυτή την έκθεση. Καταφέρνει να υπάρξει αυτή η συνάντηση του Πάμπλο Πικάσο με τον Ζαν Κοκτώ στην Ελλάδα. Ούτως ή άλλως η συνάντηση αυτή υπήρξε μια κορυφαία στιγμή της τέχνης και του πνεύματος, αλλά το να υπάρχει αυτή η έκθεση με αυτή τη θεματική στην Ελλάδα, αυτή τη στιγμή, σημαίνει πολλά. Ο Πάμπλο Πικάσο και ο Ζαν Κοκτώ είναι δύο κορυφαίοι εκφραστές της τέχνης και του πνεύματος του 20ου αιώνα, αλλά έχουν και ένα άλλο κοινό σημείο, το οποίο τους δένει με την Ελλάδα και αυτό είναι που κάνει την έκθεση αυτή να ριζώνει και ουσιαστικά στο τόπο μας, είναι η πηγή της έμπνευσή τους. Και οι δύο είναι οπαδοί και εκφραστές του μοντερνισμού, αλλά έχουν μια κοινή πηγή έμπνευσης, την Αρχαία Ελλάδα, το αρχαίο ελληνικό πνεύμα και κυρίως την ελληνική μυθολογία" δήλωσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος, εγκαινιάζοντας την έκθεση.

"Το ότι γίνεται αυτή η έκθεση, το ότι μας εμπνέει όλους να θυμόμαστε ποιές είναι οι ρίζες μας, ποιούς ενέπνευσαν πραγματικά, είναι εξαιρετικά σημαντικό και για την ελληνική κοινωνία, που χειμάζεται σήμερα, υπό τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες που ζούμε, αλλά και για τις γενιές που έρχονται, τους νέους ανθρώπους ιδιαίτερα που θα πάρουν τη σκυτάλη να συνεχίσουν μέσα από αυτές τις δύσκολες συνθήκες. Να ξέρουν πάντοτε ότι η Ελλάδα και σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, η Ελλάδα που ανήκει στη δύση, στη δυτική δημοκρατία, ήταν, είναι και θα είναι πάντοτε, πηγή έμπνευσης, πηγή πνεύματος, πηγή πολιτισμού και αυτό μας κάνει και πρέπει να μας κάνει να δούμε το μέλλον με περισσότερη αισιοδοξία και κυρίως να δούμε το μέλλον σαν ένα χρέος μας. Ξέρω, ξέρουμε όλοι ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε, μέσα από αυτή την έκθεση έχουμε και την πιστοποίηση, ένα είδος αμάχητου ιστορικού τεκμηρίου" συμπλήρωσε

Αναφερόμενος στην έκθεση ο συλλέκτης Γιάννης Κονταξόπουλος μίλησε για την ιδιαιτερότητά της που είναι "η συνάντηση ενός Γάλλου, του Κοκτώ, με έναν Ισπανό, τον Πικάσο, στην Ελλάδα του Ιδρύματος Θεοχαράκη. Αν προσθέσουμε ότι τα μισά έργα της έκθεσης έρχονται από την Γερμανία και τα άλλα μισά από το Βέλγιο, ίσως ανιχνεύσουμε και μια ακόμη φιλία που άθελά της υποκρύπτει η παρούσα διοργάνωση. Μιλώ βέβαια για την υπέροχη φιλία μεταξύ των χωρών της Ευρώπης, στο παιχνίδι της οποίας έχουμε την τύχη να συμμετέχουμε".

"Η έκθεση αυτή στέλνει το μήνυμα ότι οι οικονομικές κρίσεις και οι πόλεμοι αφήνουν πληγές που επουλώνονται, όμως την πραγματική ιστορία του κόσμου την γράφουν οι πνευματικοί άνθρωποι και αυτή η ιστορία δεν έχει τέλος" τόνισε ο Βασίλης Θεοχαράκης.

Ο επιμελητής της έκθεσης, Τάκης Μαυρωτάς, επισημαίνει: «Η ειλικρινής φιλία και η δύναμη της αντιστικτικής έμπνευσης και αφήγησης όριζε τη σχέση των δύο μεγάλων καινοτόμων του μοντερνισμού, οι οποίοι με το πολύτροπο έργο τους σημάδεψαν τον ευρωπαϊκό πολιτισμό και κατέκτησαν περίοπτη θέση στην ιστορία της τέχνης. Η ποικιλομορφία του έργου τους, στη ζωγραφική, γλυπτική, κεραμική, σκηνογραφία αλλά και στον γραπτό λόγο, εμπεριέχει δυναμικά το έλλογο και το άλογο, αντιθέσεις και αντιπαραθέσεις, ανατρεπτικές σχέσεις με τη ζωή και την αναζήτηση του απόλυτου. Μέσα από το αιρετικό τους πνεύμα αποκαλύπτεται η αυθεντικότητα και η ιδιοφυΐα τους. Ο Picasso γεννημένος στη Malaga της Ανδαλουσίας το 1881 και ο Cocteau στο Maisons-Laffitte, ένα χωριουδάκι έξω από το Παρίσι, οκτώ χρόνια αργότερα, το 1889, κατάφεραν να οδηγήσουν τη σκέψη και τη δράση τους πέρα από τα όρια του τόπου τους, προσδίδοντας οικουμενικότητα στην τέχνη τους. Το έργο τους, με τις βαθιές και διορατικές αλήθειες, έχει μια πολύπλοκη σχέση με την τέχνη, αφού με την ιδιοφυΐα τους διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στην εδραίωση του μοντερνισμού. Κοινό δε σημείο αναφοράς τους είναι η επίδραση του αρχαίου ελληνικού πνεύματος στη δουλειά τους… Ο Picasso και ο Cocteau με το έργο τους υπερασπίζονται την ελευθερία του έρωτα, την αντισυμβατική ζωή και την απελευθέρωση της σκέψης. Η αισθητική του μοντερνισμού ήταν η αισθητική της ανανέωσης και της αναζωογόνησης, δηλαδή της επιστροφής στους αρχαίους μύθους και στην ιστορία του πολιτισμού. Πολύτροποι και αισθαντικοί, αγάπησαν την απόλυτη αλήθεια, το αναλλοίωτο και το αιώνιο. Έτσι, το έργο τους ανήκει στο αύριο, καθώς θα συνεχίζει να γοητεύει και να διδάσκει τις μελλοντικές γενιές.»

Ο Διευθυντής του Μουσείου Pablo Picasso Münster, Markus Müller, αναφέρει στον ομότιτλο κατάλογο της έκθεσης: «Ο Jean Cocteau συνδέθηκε με τον Pablo Picasso με πολυετή δεσμό φιλίας. Η πρώτη τους συνάντηση το 1915 συνοδεύτηκε από φάσεις εντατικών πνευματικών ανταλλαγών, κοινών ταξιδιών και δημιουργικής συνεργασίας. Το μπαλέτο Parade (Παρέλαση), το οποίο ανέβηκε για πρώτη φορά στο Παρίσι τον Μάιο του 1917 και για το οποίο ο Cocteau έγραψε το λιμπρέτο, ενώ ο Picasso φιλοτέχνησε τα σκηνικά και τα κοστούμια, ήταν τόσο ανοίκεια καινοφανές που προκάλεσε σκάνδαλο. Σε συνδυασμό με τη μουσική του Εrik Satie, ο οποίος είχε ενσωματώσει στην παρτιτούρα θορύβους του δρόμου και ήχους γραφομηχανής, η πρεμιέρα προκάλεσε στο κοινό σύγχυση, την οποία περιγράφει ο Cocteau γλαφυρά τo 1925 στη διάλεξή του υπό τον τίτλο La jeunesse et le scandale (Η νεολαία και το σκάνδαλο): «Το σκάνδαλο που προκάλεσε το Parade στο θέατρο Châtelet ήταν φοβερό… Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία: ο Cocteau προσέβλεπε στη φιλία του Picasso και στον τελευταίο ασκούσε προφανώς μεγάλη γοητεία η συναναστροφή με τον συγγραφέα.»


Η έκθεση λειτουργεί Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή (10:00-18:00) και Πέμπτη (10:00-20:00), έως τις 28 Φεβρουαρίου. Ξεναγήσεις: από τις 10 Νοεμβρίου κάθε Τρίτη και Πέμπτη, 13.00-14.00.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου