Κυριακή, 17 Ιανουαρίου 2016

Πέντε προβλέψεις για την αγορά τέχνης το 2016


Το 2015 ήταν μια περίεργη χρονιά: τρομοκρατικές επιθέσεις σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και ΗΠΑ, κλιμάκωση του εμφυλίου πολέμου στη Συρία, επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας, στασιμότητα στα χρηματιστήρια και πτώση των τιμών των εμπορευμάτων, ενώ τα είδη πολυτελείας «είδαν» τη χειρότερη χρονιά τους από το 2009.

Προς το τέλος της χρονιάς, η ανοδική τροχιά της αγοράς τέχνης σταμάτησε, με τις πωλήσεις του Νοεμβρίου στη Νέα Υόρκη να είναι χαμηλότερες των εκτιμήσεων, ενώ αδύναμη ήταν η εικόνα στις πωλήσεις του Δεκεμβρίου στο Λονδίνο και τα αποτελέσματα των φθινοπωρινών πωλήσεων της Christie’s Hong Kong επιβεβαίωσαν μια συνεχιζόμενη πτώση της κινεζικής αγοράς.

Τι επιφυλάσσει όμως το 2016; Η Georgina Adam του The Art Newspaper εκτιμά πως φέτος θα υπάρξει περαιτέρω διόρθωση της αγοράς τέχνης, καθώς το κλίμα διεθνώς παραμένει τεταμένο και οι τιμές των εμπορευμάτων εξαιρετικά χαμηλές, την ώρα που στο «τραπέζι» βρίσκονται αυξήσεις των επιτοκίων. Ορισμένα έργα θα συνεχίσουν να φέρνουν «μεγάλα νούμερα», όμως η αξία των πωλήσεων τέχνης σε γενικές γραμμές θα μειωθεί.

Οι πέντε προβλέψεις για την αγορά τέχνης το 2016

1.Οι οίκοι δημοπρασιών θα προχωρήσουν σε περισσότερες περικοπές θέσεων εργασίας

Με την λήξη της περιόδου δημοπρασιών της Νέας Υόρκης, τόσο η Sotheby’s όσο και η Christie’s είδαν τα κέρδη τους να μειώνονται. Η Sotheby’s ανακοίνωσε πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου για τη μείωση του κόστους του οίκου μετά την πτώση 30% που κατέγραψε η τιμή της μετοχής της μέσα σε ένα έτος.

Ο οίκος άλλαξε διευθύνοντα σύμβουλο, προσλαμβάνοντας τον Tad Smith, κατόπιν πιέσεων από τον ακτιβιστή επενδυτή Daniel Loeb, ωστόσο ακόμα δεν έχει καταφέρει να φέρει τις προσδοκώμενες βελτιώσεις στον οίκο.

Οι αλλαγές προσώπων στους οίκους δημοπρασιών πιθανότατα θα επιταχυνθούν φέτος –ξεκίνησαν πέρυσι με τις ‘αποστασίες’ των Μarc Porter από την Christie’s στην Sotheby’s και Guillaume Cerutti από την Sotheby’s στην Christie’s. Η εκτίμηση είναι πως θα υπάρξουν περαιτέρω αποχωρήσεις στελεχών, ορισμένα εκ των οποίων ίσως καταλήξουν στον οίκο Phillips, που συνεχίζει να προσλαμβάνει κόσμο.

2. Οι εγγυήσεις θα μειωθούν

Ο αριθμός και όγκος των εγγυήσεων που έδωσαν Sotheby’s, Christie’s και Phillips εκτινάχθηκε πέρυσι, αγγίζοντας τον Νοέμβριο μέχρι και το 1 δις. δολάρια.

Αν και τα 170,4 εκατ. δολάρια που καταβλήθηκαν για την απόκτηση του πίνακα του Modigliani “Nu couché” ήταν σίγουρα προσοδοφόρα για την Christie’s, που είχε εγγυηθεί σχεδόν 100 εκατ. δολάρια για τον πίνακα αυτό, ωστόσο άλλες συμφωνίες δεν ήταν τόσο επικερδείς. Για παράδειγμα η συλλογή Taubman διέθετε εγγύηση 515 εκατ. δολαρίων από την Sotheby’s, όμως το αν θα καλυφθεί το ποσό αυτό θα το μάθουμε αργότερα φέτος. ωστόσο, ακόμα και αν καλυφθεί η εγγύηση, θα είναι δύσκολο να καλυφθεί το τεράστιο κόστος του marketing.

Η περίοδος των συμφωνιών που καλύπτονται από τεράστιες εγγυήσεις πιθανότατα έχει τελειώσει, ενώ η Sotheby’s και η Christie’s πιθανότατα θα προχωρήσουν σε μεγάλες περικοπές στις εγγυήσεις τους φέτος –κάτι που ίσως εκμεταλλευτεί η Phillips αν δεν μειώσει τις δικές της εγγυήσεις.

3. Πλήγμα για τις ευρωπαϊκές φουάρ τέχνης

Ο αριθμός των φουάρ τέχνης συνέχισε να αυξάνεται πέρυσι, καθώς ακόμα και απρόσμενα μέρη όπως το Μπαχρέιν απέκτησαν τα δικά τους events. Όμως, η απειλή της τρομοκρατίας στην Ευρώπη πιθανότατα θα αποτρέψει πολλούς Αμερικάνους από το να ταξιδέψουν για να επισκεφθούν φουάρ τέχνης στην Ευρώπη, αν και το φαινόμενο αυτό εκτιμάται ότι θα δώσει ώθηση σε events που θα λάβουν χώρα στις ΗΠΑ. Επίσης, δεν αποκλείεται ορισμένες μεγάλες ευρωπαϊκές φουάρ να «αλλάξουν χέρια».

4. Στο επίκεντρο πολυτέλεια και εμπειρία

Το 2014 οι New York Times οργάνωσαν το Διεθνές Συνέδριο Πολυτέλειας στο Μαϊάμι, με θέμα «όπου η τέχνη, η τεχνολογία και η μόδα διασταυρώνονται». Το συνέδριο που θα λάμβανε χώρα τον Νοέμβριο του 2015 αναβλήθηκε μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι, όμως ο τίτλος του «πέρα από το προϊόν» είναι σημαντικός.

Η αγορά τέχνης θα πρέπει πάντα να παρακολουθεί τις εξελίξεις στους τομείς της μόδας και των πολυτελών προϊόντων. Σήμερα οι γκαλερί, οι φουάρ, οι οίκοι δημοπρασιών και ακόμα και οι καλλιτέχνες προσφέρουν στους πελάτες τους μια εμπειρία και όχι μόνο ένα προϊόν.

Η «οικονομία της εμπειρίας» βέβαια δεν είναι κάτι καινούριο, καθώς ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1990 η φράση αυτή χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει το πώς οι εμπειρίες είναι τώρα προϊόντα. Οι οίκοι δημοπρασιών, οι φουάρ και οι έμποροι μπορούν επίσης να προσφέρουν πρόσβαση στα πιο «καυτά» πάρτι, ιδιωτικές περιηγήσεις και exclusive εγκαίνια.

5. Τέχνη σε κάθε εμπορικό κέντρο

Μια νέα τάση φαίνεται πιθανό πως θα ανθίσει φέτος: η χρήση της τέχνης για να γίνουν πιο ελκυστικά τα εμπορικά κέντρα. Στην Ιαπωνία, στα τέλη της δεκαετίας του 1980, κάθε μεγάλο εμπορικό κέντρο διέθετε «μουσείο» στον τελευταίο του όροφο, πουλώντας έργα τέχνης καλλιτεχνών όπως ο Picasso ή ο Bernard Buffet. Πλέον, η σύνδεση ειδών πολυτελείας με την τέχνη, χρησιμοποιείται με έναν πιο προσβάσιμο και «δημοκρατικό» τρόπο. Στην Κίνα, το K11, διαφημίζει τα εμπορικά του κέντρα ως «εμπορικά κέντρα τέχνης» και υπόσχεται πως θα προσθέσει άλλα 17 τέτοια projects στα επόμενα χρόνια. Η τάση αυτή πιθανότατα θα αυξήσει τη δυναμική της, ιδιαίτερα στην Κίνα, κάτι που θα τόνωνε την αγορά της τέχνης.


Πηγή: The Art Newspaper
Επιμέλεια: Α.Γ.Φ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου