Πέμπτη, 24 Μαρτίου 2016

Ο επιχειρηματίας που «έβαλε στον χάρτη» την σύγχρονη κινεζική τέχνη

Bloodline Series - Big Family No. 17, 1998

Πρόκειται για μια από τις σπουδαιότερες συλλογές κινεζικής σύγχρονης τέχνης του κόσμου, η οποία καταγράφει τον μετασχηματισμό μιας κοινωνίας, από μια αναδυόμενη οικονομία σε μια παγκόσμια δύναμη. Τώρα, τα έργα της συλλογής Sigg εκτίθενται στην πρώτη έκθεση του είδους της, για να χαρτογραφήσουν χρονολογικά την εξέλιξη της καλλιτεχνικής κληρονομιάς της Κίνας τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες.

Ο δημοσιογράφος, επιχειρηματίας και πρώην πρέσβυς της Κίνας στην Ελβετία, Δρ. Uli Sigg, πέρασε πολλά χρόνια συγκεντρώνοντας περίπου 2.000 έργα περισσοτέρων από 350 Κινέζων καλλιτεχνών. Το 2012 δώρισε σημαντικό μέρος της συλλογής στους στο M+, ένα μουσείο που βρίσκεται υπό ανέγερση στο Χονγκ Κονγκ, και το οποίο θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα πολιτιστικά ινστιτούτα του κόσμου, όταν ανοίξει τις πύλες του το 2019.

«Η συλλογή Sigg είναι ασυναγώνιστη, όχι μόνο λόγω του μεγέθους της, αλλά και λόγω της φιλοδοξίας της», σχολιάζει ο εξωτερικός σύμβουλος της M+, Δρ. Lars Nittve. «Παρουσιάζει ολόκληρη την περίοδο από το τέλος της Πολιτιστικής Επανάστασης μέχρι σήμερα, με όλα τα βασικά έργα όλων των βασικών καλλιτεχνών. Είναι μια συλλογή που θα έπρεπε να έχει δημιουργήσει ένα εθνικό μουσείο, εάν μπορούσε».

Την δεκαετία του 1970, οι σύγχρονοι Κινέζοι καλλιτέχνες εργάζονταν υπογείως, αμφισβητώντας την επίσημη γραμμή που έλεγε πως όλη η τέχνη θα έπρεπε να υπηρετεί το κράτος. Τα έργα τους χαρακτηρίστηκαν ανατρεπτικά από την κυβέρνηση, με αποτέλεσμα να είναι σχεδόν αδύνατον δημόσια ινστιτούτα της Κίνας να μπορέσουν να τα συλλέξουν. Και εδώ είναι που παρενέβη ο κ. Sigg. «Ο Uli Sigg συγκέντρωσε τη συλλογή αυτή όχι από την άποψη του ιδιώτη, αλλά του μουσείου», σχολιάζει ο Δρ. Nittve. «Έβαλε στην άκρη το προσωπικό του γούστο, για να πει την ιστορία μιας καλλιτεχνικής περιόδου που δεν παρουσιάζονταν πουθενά αλλού». «Πρέπει να καταλάβετε πως το να δημιουργήσουν αυτό που δημιούργησαν κατά τη διάρκεια της Πολιτιστικής Επανάστασης, όταν έπρεπε να δημιουργούν μόνο προπαγάνδα, ήταν εξαιρετικά επικίνδυνο», εξηγεί. «Η δίψα για ελευθερία και αυτοέκφραση που βρίσκεται πίσω από αυτά τα έργα, τα καθιστά εξαιρετικά συγκινητικά».

Σημειώνεται πως όταν ο Uli Sigg άρχισε να συλλέγει έργα, κανένας άλλος δεν ενδιαφερόταν ιδιαίτερα για την Κινεζική τέχνη, αφού οι κινέζοι καλλιτέχνες άρχισαν να «μπαίνουν στο ραντάρ» των ξένων μόλις στα τέλη της δεκαετίας του 1990.

Η έκθεση με τίτλο 'M+ Sigg Collection: Four Decades of Chinese Contemporary Art', που περιλαμβάνει περισσότερα από 80 έργα Κινέζων καλλιτεχνών σε διάφορα μέσα, παρουσιάζεται αυτήν την περίοδο στο ArtisTree στο Taikoo Place, του Χονγκ Κονγκ μέχρι τις 5 Απριλίου.

Μια δεύτερη έκθεση, που αποτελείται από 150 έργα τόσο της συλλογής Sigg όσο και της συλλογής M+Sigg, παρουσιάζεται στην Βέρνη της Ελβετίας μέχρι τις 19 Ιουνίου και πραγματοποιείται σε συνεργασία των Kunstmuseum Bern και Zentrum Paul Klee.

Σημειώνεται πως πολλά από τα πολιτικά, οικονομικά και πολιτιστικά θέματα που παρουσιάζονται στις δυο αυτές εκθέσεις, θα αποτελέσουν θέμα συζήτησης στο φετινό 19ο Ετήσιο Συνέδριο Ασιατικών Επενδύσεων που θα πραγματοποιηθεί στις 5-8 Απριλίου.


Πηγή: Credit Suisse
Επιμέλεια: Α.Γ.Φ.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου