Τρίτη, 15 Μαρτίου 2016

UNESCO: Τα πολιτιστικά αγαθά οικονομικός "μοχλός" στην ψηφιακή εποχή


Το εμπόριο πολιτιστικών αγαθών διπλασιάστηκε την περίοδο 2004-2013 παρά την παγκόσμια ύφεση και την τεράστια στροφή των καταναλωτών ταινιών και μουσικής προς διαδικτυακές υπηρεσίες.

Σύμφωνα με τη νέα έκθεση του Ινστιτούτου Στατιστικής της UNESCO (UIS), με τίτλο «Η παγκοσμιοποίηση του πολιτιστικού εμπορίου: Μια στροφή στην πολιτιστική κατανάλωση – Διεθνείς ροές πολιτιστικών αγαθών και υπηρεσιών 2004-2013», το εμπόριο πολιτιστικών αγαθών ανήλθε στα 212,8 δισ. δολάρια το 2013, ποσό σχεδόν διπλάσιο σε σχέση με το 2004.

«Αυτό αποτελεί περαιτέρω απόδειξη του κρίσιμου ρόλου που παίζουν οι πολιτιστικές βιομηχανίες στην σημερινή παγκόσμια οικονομία», σχολίασε η διευθύντρια του UIS, Silvia Montoya.

Η Κίνα έχει καταστεί ο μεγαλύτερος εξαγωγέας πολιτιστικών αγαθών, και ακολουθούν οι ΗΠΑ. Το 2013 η συνολική αξία των πολιτιστικών εξαγωγών της Κίνας ανήλθε σε 60,1 δις. δολάρια, έναντι των 27,9 δις. δολαρίων των ΗΠΑ.

Αν και οι ΗΠΑ έχασαν την «πρωτοκαθεδρία» στις εξαγωγές, ωστόσο παραμένουν η μεγαλύτερη χώρα εισαγωγής πολιτιστικών αγαθών. Γενικότερα, οι αναπτυγμένες χώρες παίζουν πλέον μικρότερο ρόλο στις εξαγωγές πολιτιστικών αγαθών, αν και εξακολουθούν να κυριαρχούν στις εισαγωγές. Εν τω μεταξύ, οι αναδυόμενες αγορές αναπτύσσουν τις εξαγωγές πολιτιστικών αγαθών τους. Η Τουρκία και η Ινδία ενίσχυσαν τη θέση τους τα τελευταία χρόνια και μπήκαν στη λίστα με τις 10 κορυφαίες χώρες εξαγωγής πολιτιστικών αγαθών.

Ποια προϊόντα κερδίζουν έδαφος

Οι τέχνες και οι χειροτεχνίες ανεβαίνουν στην κλίμακα των δέκα πιο εμπορεύσιμων πολιτιστικών αγαθών, με πρώτα τα χρυσά κοσμήματα –που αποτελούν και «ασφαλές καταφύγιο» σε περιόδους αβεβαιότητας. Οι εξαγωγές χρυσών κοσμημάτων ξεπέρασαν τα 100 δις. δολάρια το 2013.

Ανοδικά κινούνται επίσης τα αγάλματα και οι πίνακες ζωγραφικής, με το μερίδιό τους να διαμορφώνεται στα 19 δις. δολάρια το 2013.

Ποια προϊόντα χάνουν έδαφος

Στον αντίποδα, από το 2004 μέχρι το 2013 έχασαν μεγάλο έδαφος οι βιομηχανίες της μουσικής, των ταινιών και των εφημερίδων, λόγω της ψηφιοποίησης των προϊόντων.

Το εμπόριο μουσιών προϊόντων για παράδειγμα μειώθηκε κατά 27% από το 2004 μέχρι το 2013, και των ταινιών κατά 88%, αν και γενικότερα οι οπτικοακουστικές υπηρεσίες συνολικά κερδίζουν σταθερά έδαφος.

Αντιθέτως, παρά την πτώση στο εμπόριο έντυπων προϊόντων, η οποία είναι εμφανέστατη στις εφημερίδες, τα βιβλία κατάφεραν να «κρατήσουν» το έδαφός τους ως σημαντικά εξαγωγικά πολιτιστικά προϊόντα σε ορισμένες περιοχές, σημειώνοντας άνοδο 20% από το 2004 μέχρι το 2013.

Δείτε εδώ ολόκληρη την έκθεση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου