Παρασκευή, 13 Μαΐου 2016

«Tέχνη, κοινωνία, πολιτική» το θέμα του 3ου Fast Forward Festival


Φαντάζεστε μια πόλη με σπίτια στρογγυλά από πέτρα και ξύλο και ανοιχτά παράθυρα, σχολεία για όλους και έναν τεράστιο φούρνο να μοιράζει ζεστό ψωμί κάθε μέρα; Φαντάζεστε μια κοινωνία όπου ο σεβασμός θα υποκαθιστούσε το φόβο και όπου ο καθένας θα μπορούσε να φανταστεί το αύριο;
Σπαράγματα ονείρων και επιθυμιών ενήλικων και ανήλικων κατοίκων της Αθήνας, οι ασπρόμαυρες αφίσες του Tim Etchells στους δρόμους της Αθήνας «ανοίγουν» το 3o Fast Forward Festival συνθέτοντας μια άτυπη κοινωνική γεωγραφία της πόλης.

Το FFF εστιάζει αυτή τη χρονιά στο λεπτό σύνορο που χωρίζει τους ισχυρούς από τους αδύναμους, την επανάσταση από τον εμφύλιο, τη δημοκρατία από τον αυταρχισμό. Έχοντας πάντα στο επίκεντρό του το δημόσιο χώρο, πραγματεύεται το θέμα των συνόρων και των ορίων αναζητώντας, με τα «εργαλεία» της τέχνης, πρακτικές και στρατηγικές υπέρβασής τους. Γεωγραφικά και συμβολικά, πολιτισμικά και κοινωνικά, εθνικά και εσωτερικά, τα σύνορα αποτελούν σήμερα την κυρίαρχη (γεω)πολιτική αφήγηση, όχι μόνο στις εμπόλεμες περιοχές του κόσμου, αλλά και στην «ενωμένη» Ευρώπη. Επανασχεδιάζονται, στρατιωτικοποιούνται, στεγανοποιούνται, επιτηρούνται, διχοτομούν – περιοχές, πόλεις, χωριά, γειτονιές. Κινούμενο, όπως κάθε χρόνο, στα όρια μεταξύ του θεάτρου, του χορού, της περφόρμανς, του κινηματογράφου και της σύγχρονης εικαστικής δημιουργίας, το 3ο FFF προσκαλεί τους θεατές σε ιδιότυπες καλλιτεχνικές εμπειρίες που συνδυάζουν διαλεκτικά το ντοκουμέντο με την μυθοπλασία, τη συμμετοχή με την παρατήρηση, την κριτική ανάλυση με την καλλιτεχνική φαντασία. Καλλιτέχνες από το Άμστερνταμ, τη Βηρυτό, τις Βρυξέλλες, το Κέηπ Τάουν, τη Μελβούρνη, τη Ραμάλα, το Σέφιλντ και το Τελ Αβίβ προτείνουν, με όρους πάντα καλλιτεχνικούς, εναλλακτικές γεωπολιτικές και πολιτισμικές αφηγήσεις.

Ο Thomas Bellinck στήνει ένα φουτουριστικό μουσείο για «την άνοδο και την πτώση» της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο λαβυρινθώδες κτίριο του πρώην Υπουργείου Εργασίας στην οδό Πειραιώς, προσθέτοντας νέα «κεφάλαια» ειδικά για την Αθήνα, σε μια απόπειρα να διευρύνει και να εμβαθύνει τη συζήτηση για τα σύγχρονα ευρωπαϊκά αδιέξοδα. Στο Exhibit B, την πολυσυζητημένη «ανθρώπινη εγκατάσταση» που στήνεται στο κτίριο της πρώην Ένωσης Ανταποκριτών Ξένου Τύπου στην οδό Ακαδημίας, ο Brett Bailey καυτηριάζει τις θηριωδίες που διαπράχθηκαν από τις ευρωπαϊκές Μεγάλες Δυνάμεις στην Αφρική, αλλά και τις σύγχρονες πρακτικές της Δύσης στο θέμα των μεταναστευτικών και προσφυγικών ροών. Ο Bruce Gladwin και το Back to Back Theatre εισχωρούν αθόρυβα στην καθημερινότητα της Πλατείας Συντάγματος, με μια ιδιότυπη παράσταση-σχόλιο πάνω στις τελματωμένες κοινωνίες του Δυτικού κόσμου.

Στους χώρους της Στέγης, η εικαστικός και περφόρμερ Tania El Khoury μας καλεί στους Ομιλούντες κήπους της να αφουγκραστούμε προσωπικές ιστορίες που φέρνουν στην επιφάνεια μια «άλλη» όψη του πολέμου στη Συρία, η οποία σήμερα, με την στρατιωτικοποίηση και την ισλαμοποίηση του επαναστατικού αγώνα, τείνει να ξεχαστεί. Ο Arkadi Zaides στρέφει το κριτικό βλέμμα του στην κατεχόμενη Δυτική Όχθη και διερευνά τις καθημερινές παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων από τους Ισραηλινούς φονταμενταλιστές εποίκους, ενώ η Edit Kaldor φέρνει στο θέατρο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να δημιουργήσει ένα φανταστικό κοινωνικό κίνημα στα όρια τέχνης και ακτιβισμού.
Στο πλαίσιο των παράλληλων δράσεων και του διεθνούς συμποσίου με θέμα τις χωρικές πολιτικές και τις μετα-αποικιακές στρατηγικές στη Μέση Ανατολή, που συνδιοργανώνει το FFF με την Μπιενάλε της Αθήνας, ο καλλιτέχνης και ακτιβιστής Khaled Jarrar μιλά για την οδυνηρή καθημερινότητα των Παλαιστίνιων, με αφορμή την προβολή του πολυβραβευμένου ντοκυμανταίρ του, Infiltrators.

Κάτια Αρφαρά
Καλλιτεχνική Διευθύντρια Fast Forward Festival


Σύλληψη και Καλλιτεχνική διεύθυνση φεστιβάλ: Κάτια Αρφαρά
Γενική διεύθυνση παραγωγής: Δήμητρα Δερνίκου
Γενική τεχνική διεύθυνση: Λευτέρης Καραμπίλας
Εκτέλεση παραγωγής: Βασίλης Παναγιωτακόπουλος
Γενικός συντονισμός: Μαρίνα Τρουπή
Συντονισμός εργαστηρίων: Μυρτώ Λάβδα, Ελεάννα Σεμιτέλου
Βοηθοί εκτέλεσης παραγωγής: Δέσποινα Σιφνιάδου, Ειρηλένα Τσάμη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου